משלוש יוצא אחד: שלוש דרכים לשימוש בפייסבוק לטובת מינוף העסק
מה המשותף בין עמותת "עזרה ראשונה נפשית", מעריציו של המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, וארגון שמוחה כנגד נהגי אוטובוס ממורמרים? אם חשבתם כמוני שאין שום קשר, הרי שכמוני, טעיתם. כל שלושת הגופים האלו בעלי כרטיס משתמש בפייסבוק, אך הייחוד של כל אחד מהם הוא שפעילותו מתבצעת בדרך ייחודית מסוימת שדרכה הם שומרים על קשר עם חבריהם ומגייסים חדשים.
אז שבו בנוח, הצטיידו בכוס קפה, תה או יין אדום (שגם על הנושא הזה, כמו כמעט על כל נושא אחר: רוק נגד ראפ, קולה נגד פפסי, קנדה נגד ארה"ב, ישנו ויכוח סוער בפייסבוק כשכל צד טוען לעדיפותו על פני האחר) משום שהיום השיעור שלנו יתמקד בשלוש הדרכים בהם ניתן למנף את העסק שלכם באמצעות שימוש בכלי המדיה החברתית – וליתר דיוק – בפייסבוק. הערה לפני שמתחילים: קחו בחשבון שהפייסבוק, כמו כל שאר האתרים בתחום המדיה החברתית, הוא אתר דינאמי ומשתנה לעיתים תכופות, אף שמרביתם של התכונות שיתוארו להלן לא השתנו בהרבה בשנים האחרונות.
הפרופיל האישי (profile)
זהו בעצם הדף הבסיסי ביותר בפייסבוק ולרוב מייצג משתמש פרטי – כמו במקרה של סילבן שלום. חשוב להדגיש כבר בשלב זה כי גם אם תחליטו על ללכת על אחת מהאפשרויות שבהמשך, הרי שעדיין יהיה עליכם להירשם קודם כמשתמש מן השורה.
יתרונו הבולט של הפרופיל בכך שהוא מאפשר יחס אישי מצד בעל הפרופיל ובכך להראות ללקוח שלכם שאתם "חברים" שלו, כלומר טיפוח יחס אישי. תוכלו להגיב על הסטטוסים שהוא כותב או תמונות שהוא מעלה, להתכתב איתו בצורה אישית דרך ההודעות הנכנסות באתר, לשלוח לו המלצות לצירופם של חברים נוספים, קבוצות שאתם חברים בהם או דפים של התוצרים שלכם. רצוי לפתוח דף כזה אשר יכיל בתוכו את תמונת מנכ"ל החברה על מנת שהלקוח יוכל לראות פנים. כפי שעולה ממחקרים פסיכולוגיים, בני אדם מתחברים הרבה יותר לעמיתיהם מהזן האנושי, מאשר ללוגו מצויר או מעוצב יפה ככל שיהיה.
בצד יתרונות משמעותיים אלו, חסרונותיו של הפרופיל טמונים בכך שזה "מפוצץ" את תיבת המייל האישית בכל עדכון אשר התחדש בפייסבוק (ולא חסר כאלו), יש הגבלה בכמות הפעמים שאתם יכולים לשלוח הודעה חוזרת (על מנת למנוע ספאם) ובכך שהפרופיל מוגבל לכמות של 5,000 חברים אשר אותם גם אסור להוסיף מהר מדי (באם אתם לא רוצים שהאתר יחשוד בכוונות הטהורות שלכם).
קבוצה (group)
הקבוצה היא דף שמכיל בתוכו מספר חברים אשר התאגדו על רקע תחום עניין משותף (ע"ע הקבוצה לחיסול נהגי אוטובוס ממורמרים). לעומת הפרופיל, ניתן למצוא את הקבוצה על ידי חיפוש של מילות המפתח. מנהל הקבוצה רשאי למנות 'בעלי תפקידים' (officers) מתוך חברי הקבוצה ובכך לתת לאחרים לפנות אליהם בכל שאלה או בעיה – אידיאלי עבור אלו מכם שלא תמיד נמצאים ליד המחשב.
יתרונותיה הבולטים של הקבוצה היא שזו מאפשרת שליחת הודעות במסגרת קבוצתית לחברים כשההודעה מתקבלת אל תוך תיבת הדואר האישית שבאתר, ובכך נמנעת האפשרות שמי מהממוענים פספס אותה. הקבוצה גם מאפשרת לחבריה לערוך דיון, שדומה בצורתו החיצונית לפורום, על נושא זה או אחר. כמו כן, ניתן דרך הקבוצה ליצור אירוע שיהיה רלוונטי לכלל החברים ולאפיין אותו כפתוח/סגור בפני קהל יעד אחר.
מנגד, אף שכמות הקבוצות שהמשתמש יכול להצטרף אליה היא אינסופית, הרי שמספר הקבוצות שאותן מראה הפרופיל האישי מצטמצמת עד 34. חיסרון בולט נוסף היא העובדה כי מנהל הקבוצה מוגבל בשליחת הודעה מרוכזת ל-5,000 חברים כך שקחו בחשבון שאם אתם חברה גדולה בעלת לקוחות רבים, יהיו כאלו שיישארו מחוץ למעגל העדכון.
עמוד המעריצים (page)
מבין כל האפשרויות, נחשבת זו להכי קלילה יחסית ולכזו שאינה מכבידה על המשתמשים האחרים או תיבת הדואר שלהם. דף המעריצים מאפשר צירוף חברים ללא הגבלה, דירוגים של תמונות, דיונים ואת שאר הכלים שנותנת הקבוצה, בצורה יותר אינטראקטיבית ונעימה לעין. לכן אפשרות זו טובה במיוחד אם אתם מבקשים לפנות אל קהל יעד צעיר יותר, כמו במקרה של תנו לחיות לחיות.
נקודת החוזק המובהקת של עמוד המעריצים טמונה בכך שאם יש ביכולתכם להשקיע משאבים כספיים, הרי שיש אפשרות לפרסם את העמוד שלכם במסגרת באנרים אשר יופיעו לסירוגין בצדדים של הדפדפן. על ידי כך, ההודעה שלכם מושכת לקוחות פוטנציאליים בעצמה וחוסכת לכם את העבודה. מלבד זאת, ניתן להגיע אל העמוד גם דרך אתרי חיפוש חיצוניים כשייחודו בכך שאינו מוגבל בכמות האנשים אשר זה יכול לצרף אליו, כאשר במקום הודעה למייל, יתפרסם העדכון במסך הכניסה הראשי של המשתמשים לאתר, כשהדבר מאפשר בעצם עדכון של הלקוח בזמן אמת.
אך אליה וקוץ בה. עמוד המעריצים מסתיר את שמו של מי שמנהל אותו ובכך מונע כל סוג של אינטראקציה אישית ביניכם לבין הלקוח. כך גם, עמודי המעריצים מופיעים בצורה רנדומאלית על גבי העמוד של הפרופיל האישי (הן מבחינת העמוד והן מבחינת המספר) ללא כל הגיון שהוא, כך שקחו בחשבון את הסיכון שהעמוד המושקע והיפה שלכם יכול להתמסמס.
אז מה מתאים לך?
אז אם אתם נמצאים במשרד רוב היום וחשוב לכם הקשר האישי עם הלקוח – הפרופיל האישי יעשה את העבודה. מי שנייד רוב הזמן ולא נמצא ליד המחשב, אך חשוב לו שהלקוח יידע כי הוא זוכה ליחס הן מצד המנכ"ל והן מבחינת עובדים אחרים בחברה, או יכול להשתתף בדיון ולראות את הדעות של הלקוחות האחרים, כדאי שיבחר באפשרות של הקבוצה. האפשרות של העמוד מומלצת עבור אלו מביניכם שמנהלים עסק גדול יותר, ובמיוחד אם מדובר ב"מותג" שאכן ימשוך אנשים "להעריץ" אתכם, ולא להישאר בגדר "לקוחות ממוצעים".
אבל לא משנה באיזה דרך תבחרו, זיכרו שלעומת מקרים אחרים בחיים, הרי שכאן הגודל כן קובע. לא רק מבחינת כמות הזמן, המשאבים או החברים שאתם רוצים לצרף לדף שלכם, אלא במכלול של כל הדברים יחד. חשוב לעדכן בצורה תדירה (אך לא מדי!) את הדף. אף אחד לא רוצה להיות חבר/מנוי/מעריץ של משהו משעמם שאין לו שום דבר חדש להציע או לספר, אך גם בודדים ישמחו לפתוח את האתר ולגלות שכל העדכונים הם רק ממכם כיוון שחסמתם בעדכוניכם את אלו של כל השאר. הפייסבוק הוא רק תוכנה, ועליכם כבעלי עסק, מוטלת אותה אחריות כמו בחיים האמיתיים ליחסי אנוש תקינים. דרך צלחה!