יש לך הודעה
הודעה לעיתונות. יש עיתונאים שמתחלחלים ומצטמררים לשמוע את המילה וזורקים אותה מיד לתיבת הספאם שלהם, שלא לדבר על לקבל כמוה משכמותנו (אנשי יחסי הציבור), ויש כאלה בעולם העיתונות העברית שחלק מרכזי בעבודתם היומיומית מושתת עליה. כך או כך, בהחלט מדובר, עדיין, באחד מכלי העבודה היותר חשובים בארסנל של מי שרוצה להגיע אל אמצעי התקשורת השונים ודרכם אל קהלי היעד השונים.
מבט 'הסטורי' על ההודעה לעיתונות לאורך השנים, מגלה שחלו שינויים רבים במושג ובמרכיביו, ואולי גם מסביר מדוע קשה לכולנו, העוסקים בתקשורת משני צידי המתרס, להפטר ממנה ועדיין לראות בה דרך יעילה להגעה אל מעצבי דעת קהל, כמו גם אל הצרכנים הסופיים המסתמכים עליה בקבלת מידע רלבנטי. נקודה אחת ברורה בהקשר הזה: הרשת, רשת האינטרנט, היתה אחד התורמים היותר גדולים לשינוי שחל בטיבן של ההודעות לעיתונות בשנים האחרונות ואחד הגורמים שהביאו גם למהלך אבולוציוני מהיר במבנן ובתכניהן של ההודעות של היום.
אם צריך לשים תוויות על סוגי ההודעות לעיתונות שעוברות ביום יום תחת ידינו, צריך, כנראה, להכין מראש את התוויות הבאות (ותודה לעמיתי בריאן סוליס, מחברת פיוצ'רוורקס על האינפוט):
הודעות 'מסורתיות'
ה'אמא' של ההודעות לעיתונות ומקור לחמם של לא מעט עיתונאים – כאשר הן כתובות היטב. כתיבה של הודעה 'טובה' היא אומנות בפני עצמה וכישור שלוקח זמן ללמוד ולהשתפשף בו. יש הרבה הנחיות ל"כיצד כותבים הודעה טובה", אבל, אם צריך לצאת רק עם טיפ או שניים מהפוסט הזה, הרי הם: קראו עיתונים וראו איך עיתונאים (טובים) כותבים ונסו ללמוד מהם. נשמע פשוט, אבל, לא קל לביצוע. ואולי עוד טיפ אחד קטן, או שניים: נסו להשתחרר מהשלולית הקטנה שלכם במהלך הכתיבה. כלומר, אל תשתמשו במונחים טכניים שידועים רק לכם ולעוד כמה גיקים, אל תכניסו שמות תואר (חדשני, מדהים, מהפכני ושאר נגזרותיהם) והצמדו לעובדות. רוב ההודעות הטובות (טובות – הודעות שימצאו דרכן אל העיתון/המגזין/האתר כמעט כלשונן), מחדשות משהו לקורא, מעשירות אותו במידע שחשוב לו, מוסיפות לו רבדי נתונים שלא היו לו קודם לכן, או מספרות לו סיפור מעניין ששווה קריאה. ועוד נקודה קטנה: השתדלו להמנע מציטוטים של המנכ"ל/סמנכ"ל שיווק/מנהל המכירות, שבדרך כלל מקפידים להכניס להודעות לעיתונות רק בגלל כבוד המצוטט. אם אין לו משהו באמת מעניין להגיד – עדיף שלא יגיד כלום. אה כן, ושהכל יהיה קצר. באמת קצר. כמה קצר? לא יותר מ-200, גג 250 מילה, או פחות.
הודעות מוכוונות SEO
הוצאת הודעות לעיתונות (אחרי שלמדת לכתוב אותן כמו שצריך) באמצעות אתרים יעודיים (דוגמת BusinessWire, PR Newswire ודומיהם) או באמצעות אתרים חדשותיים הפתוחים להעלאת תכנים, (דוגמת BubbleTech – המהווה ספק לאייטמים המופיעים ב-Google News) מציעה ערך מוסף בדמות SEM – Search Engine Marketing. שילוב מילות מפתח, משפטים ולינקים מובנים בטקסט לאופטימיזציה של יכולתם של מנועי החיפוש ברשת למצוא את ההודעות הללו ולדירוגם במנועים. במקרה הזה, ההודעות היוצאות אינן מכוונות לעיתונאים, אלא לצרכנים הסופיים, שעושים בשוטף שימוש יומיומי במנועי חיפוש כדי למצוא מוצרים, שירותים ופתרונות לבעיות. במקרים כאלה, ההודעות משמשות להם כמקור מידע שישמש אותם בהליך קבלת ההחלטות.
הוצאת הודעות מוכ