על בנים ועל בנות – גירסת הסייבר
אז מי שולט בעולם הוירטואלי? נשים או גברים? התשובות לשאלה הזו עשוייות להפתיע אתכם.
כולם כבר יודעים שקבוצת הגיל 20-30 היא קבוצת הגיל הדומיננטית בשימוש באינטרנט בכלל וברשתות חברתיות בפרט. הנתון הזה הפך לנחלת הכלל משום שאין ספור המחקרים בנושא התמקדו בנתון המספרי הזה בצורה בולטת וטוטאלית ונתנו לו משמעות רבה. לאחרונה נכנס למשחק פרמטר חדש, שיורד לרזולוציה נמוכה יותר ומצליח גם להפתיע – הגורם המגדרי.
למרות שמדובר רק בשתי קבוצות בעצם, הפרמטר המגדרי הוא בעל משמעות אדירה וחשובה, בעיקר בחברה עם דיכוטומיה מגדרית כל כך ברורה כמו שלנו. העולם הטכנולוגי-וירטואלי נתפס אצל רוב האנשים כעולם גברי עם נוכחות גברית מובהקת. סדרת מחקרים מהשנים האחרונות, בינהם מחקר חדש של חברת Nielsen מנפצים את התפיסה הזו ומגלים שתפיסה לחוד ומציאות לחוד. על פי המחקרים החדשים, מתגלה מגמה בולטת לפיה דווקא הנשים הן הדומיננטיות בעולם הווירטואלי של הרשתות החברתיות והבלוגים.
על פי המחקר הטרי של Nielsen הסבירות שאשה תעמוד מאחורי בלוג היא גבוהה ב-8% מהממוצע הכללי, לעומת 9% פחות מהממוצע לגברים. עוד נתון מעניין הוא הפן השיווקי של הרשתות החברתיות – הסבירות שאשה תעקוב אחרי מותג ברשתות החברתיות הוא גבוה ב-18% מהממוצע הכולל לעומת 21% פחות מאותו ממוצע אצל הגברים. עוד פן שיווקי של הרשת מגלה שקניות ברשת סביר שהתבצעו על ידי נשים ב-12% יותר מהממוצע הכללי, לעומת 14% פחות מהממוצע אצל גברים.
גם עצם ההמצאות ברשתות החברתיות נוטה לצד הנשי, עם 6% מעל הממוצע הכללי לנשים עם יותר מפרופיל אחד ברשתות החברתיות, לעומת 7% פחות מהממוצע לגברים. גם מחקר של חברת Rebtel משנת 2011 תומך בממצא הזה ומוסיף ש-68% מהנשים שגולשות באינטרנט כדי לשמור על קשר על חברים ומשפחה עושים זאת באמצעות הרשתות החברתיות לעומת 54% מהגברים.
בנוסף, גם הפעילות ברשתות החברתיות משתייכת למין הנשי. בפברואר 2012 חברת Porter Novelli פרסמה תוצאות סקר שנערך בבריטניה. על פי הסקר 65% מהנשים העידו שהן משתמשות ברשתות החברתיות לפחות פעם בשבוע לעומת 51% אחוז מהגברים. עוד סקר של Pew מגלה שנשים פעילות יותר מגברים בפייסבוק עם ממוצע של 11 עדכונים בשבוע לעומת 6 עדכונים שבועיים אצל הגברים.
המחקר מגלה שגם תחומים סטראוטיפים יותר כמו קנייה ברשת נשלטת על ידי המין הנשי, אך גם מגלה שהנוכחות ברשת של נשים, היא גדולה משמעותית מזו של הגברים והן נמצאות ומיוצגות בבלוגים, בפייסבוק ובטוויטר יותר מהגברים. גם מחקר של comScore שפורסם ביוני השנה תומך בטענה זו ומצא שנשים נמצאות יותר זמן באינטרנט – 24.8 שעות חודשיות, לעומת 22.9 שעות חודשיות בקרב הגברים.
האינטרנט פתח לנו עולם חדש ומסקרן, עולם שפרץ גבולות וערער מושגים רבים. בעקבות הפיכת האינטרנט לחלק משמעותי ודומיננטי בחיי היומיום שלנו אנחנו מוצאים עצמנו שוקלים ומגדירים מחדש מושגים כמו חופש הביטוי, זכויות יוצרים ושמירה על הפרטיות. גם הנושא המגדרי הופך לגמיש יותר בעולם האינטרנט ותפיסות מגדריות שמרניות מתבטלות שוב ושוב במחקרים ובהתנהגות המשתמשים, ומוכיחות שהאינטרנט, אכן מלא בהפתעות.