יש אינטרנט יש חברים
מחקר חדש, של חברת המחקר PEW, שהתפרסם השבוע, מנסה להטיל אור על ארגונים וקבוצות התנדבותיות ויחסם למדיה החברתית ומגלה מספר תוצאות די מפתיעות על הקשר שבין השניים. הנתון הבולט הראשון שקופץ מייד לעיין הוא העובדה ש-80% ממשתמשי האינטרנט מעורבים בקבוצות התנדבותיות מסוג כלשהו, לעומת 56% של הלא משתמשים. אנשים אף מאמינים, על פי המחקר, כי האינטרנט הפך את הגופים ההתנדבותיים ליעילים יותר. שלושה רבעים מהמשתמשים אמרו כי לאינטרנט היתה השפעה מרכזית ביכולת של קבוצות לתקשר עם חבריהן ומרבית המרואיינים (אמריקניים) אף ציינו שהרשת שיפרה את היכולת של הקבוצות לקבל קצת תשומת לב, לגייס כספים מהציבור ולהשפיע בגדול על האוכלוסייה.
מהצד של המשתמשים, אלה המתנדבים ופעילים בקבוצות כלשהן, מרביתם (53%) ציינו שלפעילות המדיה החברתית היה תפקיד מהותי ביותר בסיוע להתעדכן בחדשות ובמידע על הקבוצה. נתונים נוספים שעלו במחקר מצביעים על כך שהקבוצות ההתנדבותיות נכנסות במלא המרץ לזירה החברתית: 48% מהפעילים בקבוצות אמרו שלקבוצות שלהם יש עמוד באתרים דוגמת פייסבוק, 42% ציינו שהקבוצות מתקשרות עימם באמצעות מסרים מיידיים, 30% דיווחו כי לקבוצות שלהם יש בלוג פעיל ו-16% הצביעו על טוויטר ככלי להעברת מידע בקבוצה שלהם. מעבר לכך, 65% ממשתמשי הרשתות החברתיות הצהירו כי הם מתעדכנים על פעילות הקבוצות בהם הם חברים בזירה החברתית וכי 30% מהם אף העלו שם פוסטים משלהם.
הנתונים היותר מעניינים, לפחות מנקודת ראייתו של מי שמפעיל שרותי מדיה חברתית, היא בעובדה שחברי הקבוצות, משתמשי המדיה החברתית, הם, באופן מובהק, מעורבים בפעילות להגדלת הקבוצות שלהם. וכך, מחצית מחברי הקבוצות הפעילים בזירה החברתית ציינו כי עשו שימוש ברשת לטובת גיוס חברים חדשים, בהשוואה ל-21% מאלה שאינם משתמשי מדיה חברתית.
מה שניתן להסיק בבירור מהנתונים הוא שהשימוש באינטרנט בכלל ובמדיה החברתית בפרט, הפך לחלק מהותי וחשוב ביותר מעידוד השיח בקרב קבוצות, בין אם מדובר בהתאגדויות מקצועיות, מועדוני מעריצים, או קבוצות לחץ אזרחיות. בהקשר הזה, כדאי לציין כי מהסקר עולה שבולטים במיוחד מספר סוגי קבוצות שבאופן מובהק פעילים יותר בזירה החברתית, כשנמנות עליהן קבוצות צרכנים, קבוצות שהתאגדו סביב ספורט, קבוצות שהתאגדו סביב התרמה/סיוע לקהילה וקבוצות עם אפיון מקומי/גיאוגרפי.
ומה באשר להשפעה של הפעילות במדיה החברתית? האם הקבוצות הפעילות בזירה החברתית השיגו את מטרותיהן? המחקר מגלה כי למעלה ממחצית (53%) מחברי הקבוצות דיווחו כי לאינטרנט היה תפקיד חשוב ביותר בסיוע למועמדים להבחר למשרה כלשהי ובהעלאת מודעות לתופעה ואו לבעיה כלשהן (46%). וזו, כנראה, שורת המחץ כאן: רבים וטובים אולי נהנים מעצם ההיבטים החברתיים של מעורבות וחברות בקבוצות כלשהן, אבל, מה שהם בעצם כולם רוצים, זה להשפיע במשהו, להשאיר חותם. אם להתרשם מחוות הדעת של המרואיינים – זה אכן עובד.
אחלה בלוג!