הנשק הסודי של גוגל
זה שגוגל מרגישה מאויימת על ידי פייסבוק, זה לא חדש. זה שענקית החיפוש עושה קולות ומזיזה שרירים, גה זה לא חדש. האיום התורן על ההגמוניה בזירה החברתית (ראה ערך מדיה חברתית) של הצוקרברגים מגיע מצידם של החברים ברין את פייג', בדמותו של ה-"1+" – והאפשרות למשתמש להמליץ על תוצאות שימושיות במיוחד לחברים. תוצאת לוואי: סידור מחדש של הדרך בה מסודרים האתרים השונים בהתבסס על מה שאתה והחברים שלך אוהבים, או לחלופין חושבים ששימושי לכם יותר.
כדי להצטרף לשירות צריך לפתוח פרופיל גוגל ציבורי שמקושר ל-Gmail או לחשבון אחר. כשאתה כבר בפנים, תוצאות החיפוש יעלו בקדימות ראשונה את ההמלצות של החברים שלכם. התוצאות אף ידגישו תכנים שהומלצו על ידי אחרים שעשו שימוש בכפתור ה-"1+" (שפועל ממש כמו כפתור ה"לייק").
היוזמה החברתית, שזכתה לקוד "1+", אמורה להגן, כך חושבים במטה גוגל, על צבר ההכנסות השנתי שמגיע למיליארדי דולרים, והיא תצטרך בסופו של יום לצאת קצת יותר מוצלחת מאשר יוזמת מדיה חברתית קודמת של החברה (Google Buzz) שיצרה גלי הדף שליליים ונתפסה כחדירה בוטה לפרטיות המשתמשים. השנה שחלפה מאז ההשקה הלא כל כך מוצלחת של השירות הקודם, במהלכה התרגלו יותר ויותר משתמשי הזירה החברתית לחלוק יותר ויותר מידע על עצמם, על העדפותיהם ועל תחומי העניין שלהם, עם החברים (ועם העולם כולו), שכנע, כך נראה, את אנשי גוגל לנסות שוב. ההגיון ברור: אם אין לי בעיה לחלוק את הבעיות שיש לי חמותי עם כולם, מדוע שתהיה לי בעיה לדווח לחברים איזה אתר אהבתי יותר והיכן בדיוק מצאתי את השרברב הנחמד?
מה שבטוח, היוזמה החדשה צריכה, כך אני מעריך, להלחיץ קצת את הצוות הקריאטיבי של פייסבוק, שעסוק מרבית הזמן בספירת הררי הכסף שהוא עושה על גבם של 600 מיליון משתמשים. האפשרויות הפרסומיות ברורות ונראה שמעבר לשתילת עוד מודעה, אנו המשתמשים נכנסים לעוד אחת מאותן מלכודות דבש שילמדו אנשים שאנו ממש לא רוצים להכיר, מה אנו אוהבים ומה לא, לא באמצעות מילות החיפוש שלנו, אלא באמצעות ההמלצות שלנו לחברים.