המדריך למשתף המתחיל
בעולם הדיגיטאלי בו אני חיים שיתוף תכנים דרך הכפתור הקטן הזה, כפתור ה"share", הוא הדרך המודרנית לביטוי עצמי, דרך שמתגלה לאחרונה כפופולארית במיוחד. שיתוף תכנים לכל סוגיו שינה לחלוטין את הדרך בה אנחנו מעבירים מידע מאחד לשני ושומרים על קשרים עם הסביבה. עד לא כל כך מזמן, רוב השיתוף בין משתמשי אינטרנט נעשה על ידי האימייל, אך כעת כובד המשקל עבר לרשתות החברתיות שנכנסו לתמונה וכמות השיתוף בהן רק הולכת וגדלה.
תינוקות שאוהבים לשתף
היום נכנסתי לפייסבוק שלי וראיתי שאחת החברות שלי שיתפה את חברותיה היקרות בסרטון מדליק/ אני בתורי, אחרי שצפיתי בו ואהבתי את מה שראיתי, שיתפתי אותו גם אני עם חברי – במקרה הזה מדובר היה בסרטון הפרסומת למותג המים המינרליים "אוויאן".
כדי להבין לעומק את מה שכבר הבינו ב"אוויאן", כדאי אולי להציץ בדו"ח "Content is the Fuel of the Social Web" של AOL ו-Nielsen Online. הדו"ח החדש מנתח יותר מ-10000 הודעות שיתוף וממפה את התוכן והשיתוף ברשת באופן כזה שניתן לראות את הרגלי השיתוף של הגולשים. המידע הזה הוא בעל כוח רב משום שהוא נותן לנו הצצה לאקט החמקמק של העברת מידע, במקום מפה לאוזן מ-wall ל-wall.
אז איך אנחנו בוחרים לשתף?
93% מהגולשים משתפים בתכנים דרך המייל.
89% מהגולשים משתפים בתכנים דרך רשת החברתית.
82% מהגולשים משתפים בתכנים באמצעות בלוגים.
הדו"ח מתעמק גם באיזה אמצעי משמש לאיזה מטרה – מהו קהל היעד על כל אמצעי שיתוף? כך, שיתוף ברשתות החברתיות למשל, נעשה בעיקר כשקהל המטרה – הפורום אליו רוצים המשתפים לחשוף את התוכן – הוא חברים, בעוד שיתוף המייל מיועד בעיקר לבני משפחה.
92% מהגולשים ברשתות חברתיות מכוונים את התכנים ששיתפו לחברים.
86% מהגולשים משתמשים במייל לשיתוף עם בני משפחה ו26% לשיתוף עם עמיתים לעבודה.
לשיתוף עם הציבור הרחב בוחרים רוב הגולשים בפורומים (לוחות מודעות) – 51% ובלוגים- 41%.
ומה אנחנו בוחרים לשתף?
60% מתוכן השיתוף הם לינקים לאתרים אינפורמטיבים חיצוניים ובעיקר אתרי חדשות.
36% מתוכן השיתוף הם מרכיבים של מיתוג ושיווק חוויתי מאתרים חיצוניים- זה כמו של "אוויאן", כמו מותגים שמציעים לגולשים תמונות או משחקים בידוריים.
על פי הנתונים, רק 4% מהתוכן השיתופים הוא קישורים לאתרים של בתי עסק ותאגידים.
הפוטנציאל של פעולת השיתוף אולי ברור יותר בהתחשב בנתונים מהדו"ח.
האופי של הרשתות החברתיות בנוי כך שאנשים בעלי תחומי עניין משותפים מתחברים אלה עם אלה ולכן ההשפעה ההדדית היא גבוהה במיוחד. יכולת ההשפעה הזו היא פוטנציאל רב עוצמה וכלי מדהים לשיווק ולפרסום באמצעות שיתוף. אם כך מדוע השימוש בפעולת השיתוף למטרות שיווקיות ופירסומיות בארץ עדיין בחיתוליו? לא ברור, אבל מה שכן ברור הוא איך עושים את זה:
# קודם כל, על העסק לספק לצרכניו חשבון ברשתות החברתיות שיתכתב עם אתר הבית הרשמי.
# לא מספיק רק לפתוח חשבון, צריך לדאוג שהוא יפעל באופן שוטף ומקיף, שיתחדש כל בזמן וישמור על רעננות.
# יצירת שיח עם החברים – חשוב לספק לחברים יחס אישי המתאים לפורום הצעיר והתוסס הזה.
# חשוב לייצר תכנים אינטראקטיבים, כמו תחרויות סקרים ועוד דברים שגוררים תגובות של המשתמשים.
# עוד דבר חשוב הוא לייצר תכנים בידוריים כמו סירטונים, תמונות, מוזיקה ועוד שיבדרו את המשתמשים והם בתורם ירצו לשתף את התוכן עם אחרים.
# כשהחברים משתפים בתכנים מעגל הנחשפים למסר השיווקי הולך וגדל, חשוב לנצל מומנטום זה על ידי סיפוק של מגוון תכנים בידוריים שיעודדו גולשים נוספים להצטרף לעמוד.
# התוכן חייב להתאים עצמו לאופי של הרשתות החברתיות, אך באותו הזמן למשוך את הגולשים והחברים לאתר העסק: התכנים חייבים להשלים זה את זה כמו שאלון פייסבוק שאת התשובות אליו ניתן למצוא באתר, או סרטונים בהמשכים. האפשרויות אין סופיות ותלויות רק ביצירתיות ובמקוריות שלכם.
יופי של פוסט, תודה. אין פה חדשות מרעישות אבל בהחלט עושה סדר בדברים. אז, חפשו את הדף של פיקיוויקי – מאגר הצילומים של ישראל בפייסבוק ותהיו חברים שלנו.