במסלול הרב-ערוצי של המדיה החברתית
קל להעריך מהי השאלה הראשונה ששואלים לקוחות פוטנציאליים אחרי שמספרים להם על נפלאות הפעילות במדיה החברתית: 'איך אנו מודדים את ההחזר על ההשקעה המטורפת הזו שאתה מבקש שנבצע'? פחות מדי אנשים מעסיקים את ראשם הקט דווקא בשאלה השניה: 'באיזה מהפלטפורמות של המדיה החברתית אנו צריכים להשקיע'?
חדל קשקשת - פתח פרופיל ברשת (cc Jusben and MorgueFile)
להיות בכל מקום
בעוד השאלה הראשונה מכניסה אותי בדרך כלל ללופ של חצי שעה הסבר, התשובה לשאלה השניה היא די פשוטה: במרביתן. ומה שבטוח אף פעם אל תשתמשו רק באחת מהן. הסיבה די פשוטה: ממש כמו בעולם הפרסום של פעם, כשרצית להגיע לבני נוער, היית חייב לפרסם במגזינים 'ראש אחד' או 'מעריב לנוער', וכשרציתם להגיע ל'אנשים החושבים' פרסמת ב'הארץ', כך היום, חייבים להפגין נוכחות בכל מקום בו הקהל שלך נמצא: בכל מקום… אז נכון שיש כאן עניין של משאבים וסדרי עדיפויות ומסרים, אבל, אם רוצים להיות אפקטיביים צריך לעשות שימוש בלא מעט פלטפורמות של רשתות חברתיות. כלומר, אי אפשר להסתפק בפייסבוק, או בקפה דה מרקר. צריך לבחון במקביל את לינקדאין, טוויטר, מקושרים ואחרות.
בשלב זה של הקריאה, לא הייתי רוצה שתעצרו ותרוצו למחשב לפתוח לעצמכם זהויות באינספור רשתות חברתיות. לא זו הכוונה. אתם לא מצטרפים לרשת כלשהי בגלל עצם ההצטרפות. אתם תעשו זאת שכן הפעולה תתאים למטרות החברה ולמיהם לקוחותיה. כלומר, כצעד ראשון, צריך לצאת לבדוק היכן בדיוק נמצאים קהלי המטרה שאתם מחפשים ואליהם רוצים להגיע. ורגע, אם אתם במקרה משווקים מגורים לבני הגיל השלישי, לא בטוח שהחבר'ה שלכם נמצאים שם, במדיה החברתית. מיעוטם אולי דווקא כן, אבל, מרביתם לא.
בכל מקרה, אם אכן הגעתם למסקנה שהגיע הזמן להכנס לפעילות במדיה החברתית, הנה מספר טיפים לאיך לעשות זאת נכון:
להכיר את החוקים
לכל פלטפורמת מדיה חברתית יש את החוקים שלה. הכתובים והלא כתובים. ממש כמו בעולם ה'אמיתי', לפני שאתם נכנסים לפגישה כדאי שתכירו איך מתנהגים בה הנוכחים, באיזו שפה הם מדברים, מה מצחיק אותם, מה מרגיז אותם, מה לא לעשות. כך גם, לפני שאתם מתחילים להשתתף בדיאלוג ברשת חברתית כלשהי, ועל אחת כמה וכמה, אם אתם גם יוזמי השיחה, היו בטוח שאתם מבינים היטב את הכללים שלה. אתם מתכוונים לבצע פעילות כלשהו בפייסבוק? כדאי שתבינו היטב את ההבדל בין Page לבין עמוד אישי, או מהן הקביעויות החדשות לשמירה על הפרטיות, או כיצד ניתן למחוק עצמך מקבוצה, לאחר שכבר נרשמתם, שלא לדבר על כיצד לנהל דיאלוג עם חברים וקרובים. לפני שמצטרפים לרשת כלשהי, שווה להכנס בשקט כצופה מהצד, לגשת לעמודי השאלות והתשובות, לבדוק על מה מדברים ואיך מדברים. זה יכול למנוע המון בושות – וכמובן להפוך אותך למשתמש טוב יותר ויעיל יותר.
כעת אתם מוזמנים להתחיל ולהפגין מעורבות. תנו פידבקים לבלוגרים אהודים, חלקו חוויות רלבנטיות. זה הזמן להכיר יותר מקרוב את האנשים בקהילות בהן אתם משוטטים. תנו להם הזדמנות ויכולת להכיר אתכם – אישית וכמייצגי חברה/ארגון. לא לשכוח: היו אתם עצמכם. לא 'לסבן', לא לשקר, לא להסתיר מידע.
אחרי ששכללתם את יכולות ההקשבה, אחרי שהבנתם את הזירה החדשה ואת כללי המשחק החדשים, זה הזמן להשתלב בצורה מעמיקה ומתמידה בשיח האינטרנטי ולא לשכוח בבקשה את כל הכללים הרגילים: היו רלבנטיים, מקוריים, מדוייקים, ישרים, כבדו את הזולת ואת המתחרים. הגיבו – ומהר. היו מוכנים להגיב על כל פיפס רלבנטי הנוגע אליכם ברשתות החברתיות. יש תלונה של לקוח במרחב הקיברנטי? דאגו שתטופל ומייד. יש הערת שיפור למוצר? שירות? תקנו ושפרו וגם ודאו שהגורם שהפנה את תשומת לבכם וחבריו יהיו מודעים לכך. קחו בחשבון שכיום מידע שנחשף ועולה לראשונה אצל בלוגרים ואתרי רשתות חברתיות 'זולג' מייד החוצה, אל העיתונות המודפסת והמשודרת. והמשיכו להקשיב. גם כשאתם עסוקים ב'דיבור' על עצמכם ופועלכם, חייבים להמשיך ולהקשיב לאחרים, לסביבה. לא לשכוח נתון בסיס אחד: עולם הרשתות החברתיות הוא עולם של תקשורת דו-כיוונית וההקשבה רק תאפשר לכם 'לדבר' טוב יותר.
מיקסום ואינטגרציה
בשלב הזה שווה להתעמק עוד קצת ולבחון גם מה קורה מאחורי הקלעים של הרשתות החברתיות אליהן אתם מכוונים, לבדוק כיצד ניתן לרתום את המערכת לטובתכם. אתם מתחזקים אתר? בלוג? מדוע שלא תשלבו בו עדכונים שוטפים מחשבון הטוויטר שלכם ומעמוד הפייסבוק שלכם? ומדוע שציוצי הטוויטר שלכם לא יופיעו בפייסבוק? והכל ללא מגע יד אדם. נכון שהכי נבון הוא להתאים כל הופעה למקום אליה היא מכוונת, אבל, בלו"ז המטורף שבו אנו פועלים זה לא תמיד עובד. תנו למכונה לעשות זאת עבורכם. ועוד טיפ קטן: נכון שאתם לא אנשי SEO (מי שתפקידם לבצע אופטימיזציה של תכני רשת לטובת קידומם בדירוג מנועי החיפוש), אבל, אם אתם כבר מפעילים מגוון נוכחויות ברשת, עליכם לדאוג לכך שגם ימצאו אתכם בחיפוש. זה אולי הזמן ללמוד לשתול את המילים הנכונות במקומות הנכונים, או, לבקש סיוע של המתמחים בתחום.
קידום הדדי
לא כולנו חיות רשת. לא כולם משוטטים חסרי מנוח בין רשת חברתית אחת לשניה. אם הדודה שלכם תפספס את מה שיש לכם לומר בפייסבוק, בגלל שפשוט אין לכם פרופיל שם, או שבאותו שבוע לא היה לכם שום דבר מעניין לומר לאומה, לא קרה כלום (חוץ אולי מהעובדה שהיא לא תזכור להכניס אתכם לרשימת המוזמנים של הבר מצווה הקרובה). אבל, אם לקוח פוטנציאלי יפספס אתכם, זה כבר סיפור אחר לגמרי. אם כל פעילותו במדיה החברתית מסתכמת בשיטוט בנבכי פייסבוק ואתם לא שם – יש לכם בעיה רצינית. מבחינתו אתם לא קיימים. יש מספר פתרונות לכך: קודם כל, וודאו שהלקוחות שלכם (אם יש לכם כאלה) יודעים היכן למצוא אתכם. אתם מוציאים מייל ללקוח פעם בחודש? אל תשכחו לציין שם את כל המקומות במדיה החברתית בהם אתם נמצאים. פתחתם פרופיל/עמוד ברשת חברתית חדשה? ידעו את מי שצריך ליידע. כשאתם פעילים בפלטפורמה מסויימת, זכרו מדי פעם להזכיר פלטפורמות אחרות בהן אתם נמצאים. בטוויטר ספרו שאתה בפייסבוק. בפייסבוק תנו לינק לטוויטר. תהיו מופתעים כמה זה יעיל ולא פחות חשוב: שימו במקום מרכזי בעמוד הבית שלכם את כל הכתובות שלכם. עשו חיים קלים למי שמחפש אתכם והחיים מצידם יאירו לכם פנים…