סנטה משתמש בפייסבוק?
עונת החגים והקניות בארה"ב בעיצומה והנתונים מעודדים לא רק עבור הקמעונאים, אלא גם עבור הרשתות החברתיות. סקירה שערכה חברת המחקר Hitwise מגלה שאתרי הרשתות החברתיות נהנו מלמעלה מעשרה אחוז מהביקורים של משתמשי האינטרנט האמריקנים. וזה הרבה לכל הדיעות. לא פלא הוא, אם כך, שהקמעונאים מתחרים בינהם על כל מ"מ פנוי והסיבה ברורה: הלקוחות נמצאים שם? שווה לתפוס אותם בזמן שהם מנהלים את הצ'אט היומי, מחליפים דיעות, שומעים חוויות, משווים מחירים ומעלים תמונות עם הסוודר החדש.
כך לדוגמה, התנועה מאתרים דוגמת פייסבוק וטוויטר לכיוון אתרי הקמעונאים ביום חג ההודיה צמחו משמעותית (בקצב שבין 36 אחוז – מפייסבוק ועד 15 אחוז – מטוויטר) לעומת היום שלפני. התנועה אף הלכה והתגברה ב'יום שישי השחור' וב-'Cyber Monday', עת קמעונאים מגדלים וסוגים שונים נאבקו על כל דולר חופשי בזירות המקוונות. הנהנים העיקריים היו גופי על דוגמת אמזון, וול מארט, טארגט, בסט ביי וטויס אר אס כשעל הבכורה נאבקות (וזוכות לסירוגין) אמזון וול מארט.
בהחלט ייתכן ואף גם סביר להניח שחלק מהתנועה היא תנועה 'אורגנית', מהסוג של 'אני קופץ לשניה לבדוק מה קורה בעמוד הפייסבוק שלי וכבר חוזר משם לאתר הקניות בו הייתי רק לפני רגע', אבל, לי אין ספק שאת חלק נכבד מהתנועה יש לזקוף לזכות קופוני הנחה, מחירים מיוחדים לגולשים והצעות ממוקדות למשתמשי הרשתות החברתיות.
זה לא סוד שרשתות חברתיות ופעילות במדיה החברתית משנות במהירות את הדרך בה קמעונאים נמצאים באינטראקציה עם תכנים מקוונים ועם חבריהם הצרכנים המקוונים. מה שמעודד אותי במיוחד לגלות הוא שההבנה הזו מחלחלת עמוק לתוך הארגונים הגדולים. סקר של המרכז למחקר שיווקי, מאוניברסיטת מסצ'וסטס בחן לא מכבר את השימוש שעושות חברות ה-Inc. 500 במדיה החברתית. תוצאות המחקר של 2009 מאמתות את תחושת הבטן: החברות הצומחות (במקרה הזה, הפרטיות) מאמצות את יוזמות השיווק החדשות בקצב מהיר בהרבה מזה של חברות אחרות. הסקר בחן את השימוש והכרת כמה כלי בסיס במאגר הכלים של המדיה החברתית, דוגמת בלוגים, וידאו, רשתות חברתיות ווויקיס. על פי המחקר 91 אחוז מהחברות עושה שימוש לפחות בכלי מדיה חברתית אחד, לעומת 77 אחוז בשנה שעברה. מתוך שש הקטגוריות המכוסות במחקר המוכרת ביותר היא ה"רשתות החברתיות". זו גם הסיבה גם מדוע מרבית הנשאלים, בדרגי הנהלה בכירה, דיווחו על שימוש והיכרות אישית טובה של אתרים/כלים דוגמת פייסבוק, טוויטר ולינקדאין – המשולבים כחלק מהאיסטרטגיה השיווקית שלהם. נתונים מעודדים נוספים: 44 אחוז מהחברות נטולות בלוג חברה הצהירו על כוונה לפתוח אחד בקרוב ו-36 אחוז הצהירו על רצונם לעשות שימוש בווידאו מקוון.
ההסבר, פשטני ככל שיהיה, הוא שחברות פרטיות לא צריכות לדאוג במיוחד למצב המניה או למה יחשבו המשקיעים בעקבות ציוצי העובדים וגם בעובדה שמחברות כאלה מצופה לעשות הכל בכדי לגדול – ומהר – כשכלי המדיה החברתית בהחלט נתפסים ככלים חדשניים התורמים להשגת יתרון על המתחרים.