אז מה באמת עושים ביחסי ציבור?
פוסט חביב שפרסם הקולגה אריק הנסון מסוכנות ACH Communications, המשמש גם כבלוגר לעת מצוא, מעלה את השאלה הנצחית, אותה אמא שלי אף פעם לא הצליחה לפצח: מה לעזאזל אתה עושה שם במשרד יחסי הציבור שלך? איך אתה מעביר את הזמן, או ליתר דיוק, איך אתה ממלא את הזמן שלך? שאלה טובה. לא, באמת. שאלה ממש טובה. מסוג השאלות שמצריכות אותך לשבת לרגע ולנסות לכמת פעילויות שאתה בדרך כלל עושה על אוטומט.
20 אחוז – קשרי לקוחות
הסעיף הזה כולל את השמוזינג היומי. אתם יודעים. מיילים ללקוחות, שכוללים בעיקר את הישגי היום הקודם בצירוף לינקים ופי די אפים, אישורי הגעה לישיבות עבודה, עדכוני מנשמע (ווטסאפ), פייסבוק, לינקדאין. סעיף חשוב מעין כמוהו, ששומר אותך בתודעה של הלקוח, מראה לו כמה קשה אתה עובד בשבילו, מפנה את הגב לטפיחות על השכם, שבדרך כלל לא מגיעות, ומצביע על נושאים וכיוונים להמשך פעילות. המספר כמובן הוא מספר ממוצע, שכן יש לקוחות הדורשים 'רמת תחזוקה' גבוהה בהרבה, לעומת כאלה שנותנים יותר יד חופשית וסומכים עליך בעיניים עצומות. יש גם חשיבות לכמה זמן אתה עם הלקוח המסויים. עם הוותיקים ללא ספק קל יותר. אתה מכיר אותם, הם מכירים את היכולות שלך ונותנים לך לרוץ קדימה. עם החדשים זו עדיין בחינה הדדית.
25 אחוז – כתיבת תכנים
המספר נכון לשוטף, אם כי בהחלט יש ימים בהם אני מכריז על מרתון כתיבה שיכול לקחת גם 90 אחוז מהיום. הוא כולל כתיבה של הודעות לעיתונות, מאמרי עמדה ומערכת, פוסטים לבלוגים שונים, כתבות רוחב גדולות שאני מעורב בהן, טקסטים למצגות שונות, דוחו"ת ללקוחות בארץ ובעיקר בחו"ל.
10 אחוז – מחקר
להתעמקות במחקר יש כמה כיוונים, שחלקם מיועדים להתפתחות האישית שלי, אבל, את מרבית הזמן הזה אני משקיע בקריאה של חומרים שיכולים להביא תועלת ללקוח. חלק מהמשימה היומיומית היא להצביע על טרנדים שראוי להתייחס אליהם, פעילויות מעניינות של מתחרים, חדשות שוק שדורשות התייחסות עניינית.
10 אחוז – פיתוח אישי/מקצועי
סעיף חשוב שכולל פעילויות המיועדות להשארות ההכרחית עם אצבע על הדופק של התעשייה בה אני פועל – תעשיית יחסי הציבור, קשרי עיתונות, מדיה חברתית. בסעיף הזה אני מכניס את כל הכנסים והוובלוגים בהם אני לוקח חלק. את הבלוגים והניוזלטרים שחייבים לקרוא, את הפגישות היזומות שאני מקיים עם מובילי דעת קהל בתחום ועדיין לא אמרתי דבר על ערימות העיתונים ואינספור האתרים בהם צריך לבקר.
20 אחוז – קשרי מדיה
סעיף חובה יומי שכולל שיחות, אוף ואון דה רקורד, עם עיתונאים ובלוגרים, כותבי טורים ופרשנים, המוקדשים לדרך שבה אני יכול לעזור להם לעזור לי וללקוחות המשרד. כולל תיאומים שונים בין נציגי התקשורת ללקוחות, סגירת קצוות בראיונות שונים, תיאומי ראיונות חדשים, סגירת קצוות בראיונות שכבר התקיימו, תיאום צלמים, הקשבה כללית למה קורה בשטח ונסיון לעלות בזמן על מה מתוכנן בכל זירה תקשורתית אפשרית.
20 אחוז – איסטרטגיה/תכנון
חשיבה קדימה היא חלק הכרחי מכל מהלך יחצ"ני באשר הוא. כלומר, חשיבה בכלל היא חלק הכרחי בכל פעילות יח"צ. יש הרבה ששוכחים את העובדה הזו. חייבים להקדים מחשבה ותוכניות מסודרות לכל פעילות מתוכננת. נכון שאחר כך, בשטח, הדברים ברוב המקרים לא עובדים כמתוכנן, אבל, העובדה שהייתי צריך לשבת ולחשוב איך הדברים אמורים לעבוד, מכניסה תמיד לסדר ולפעילות שהעושים אותה יודעים מה הלאה.
עכשיו, אם עקבתם ועשיתם חשבון מהיר בלב, גיליתם בוודאי שמדובר כאן ב-105 אחוז של עבודה. אוקי. אפשר להבין שאנו נותנים הרבה מעבר למאה אחוז. אבל אני בטוח שמייד תעלה השאלה: ובילויים היכן? והפסקות קפה? וסתם קשקושים בטלים? אז ככה, לא אשקר. אני עושה גם את כל האמור לעיל. ולא מעט. אבל, חלק מהעבודה שלנו ביחסי הציבור היא הצגת האמת (כל האמת ורק את האמת) באור יותר מיופיף, לא? אז, הנה.
נחומי, היקר,
תמיד הערצתי אותך, ואף פעם לא ידעתי על מה? (כמו אמא שלך, שלא יודעת על מה אתה מוציא את זמנך).
והאמת, תענוג לקרוא את כל התובנות שלך מן המקצוע. הגישה המקצועית, עמלנית, חקרנית והאינטלגנטית שלך, מעוררת הערצה.
ואין לי ספק שאתה , בזירה שלך, הטוב מסוגך.
אותי שכנעת. :).
נהניתי מכל מילה.