לטובת מי שרוצה להכניס רגל למים הקרירים וגם לטובת מי שכבר עושה שם את צעדיו הראשונים, הנה כמה כללים בסיסיים ולשים לב למספר חוקים שיעזרו לך לנווט בהצלחה את הפעילות בזירה החברתית.
– לפני הכל, דאגו לכך שהרושם הראשוני שלכם בזירה החברתית יבטא את ערכי העסק. המשמעות: השקיעו בעיצוב הפרופילים שלכם, כדי שייצגו את אופי העסק וידברו אל הקהל שלכם. חוץ מזה שפרופיל מעוצב משדר מקצועיות, הוא גם יכול לתרום רבות לתדמית העסקית כעוד אמצעי לביטוי אופי ויחודיות העסק.
– השתמשו ברשתות החברתיות להראות לקהל הלקוחות שלכם את הפנים האמיתיות של העסק, בלי גורמים מתווכים ועם הרבה יחס אישי. הקירבה האותנטית הזו נותן ללקוחות שלכם תחושת ביטחון ואמינות אותה הם מזהים עם העסק. מחקר ישראלי חדש של מכון ICI מגלה שיחסו של הצרכן כלפי תכנים שיווקים הוא אמביוולנטי, אבל, חוסר הרשמיות של המדיום הופך גם את התקשורת עם גופים מסחריים לאינטימית יותר ובגובה העיינים. על פי המחקר סוג התקשורת הזה מסייע לצרכן להתחבר למותג. וכדאי שזה יהיה המותג שלכם.
– פרסמו תכנים עם ערך מוסף. הקושי להתקיים במרחב בו מיוצגים כל כך הרבה עסקים, חלק גדולים וחלקם קטנים, הוא ברור ומורגש. הפתרון הוא בידול כמובן, שמתבטא בייחודיות התכנים ובעניין שהם מעוררים. חוץ מלפרסם תוכן שיווקי כדאי להשקיע ולכלול בתכנים גם כאלה עם ערך מוסף כמו שאלות בעניינים אקטואליה, תמונות וסרטונים הקשורים לתחום העיסוק של העסק וכו'. המחקר של מכון ICI מגלה שאיזון נכון בין תכנים שיווקים ותכנים בעלי ערך מוסף ימנע מהצרכן להרגיש ש'נדחפים' לו למרחב האישי. העניין לא רק יביא איתו עוד אוהדים חדשים אלא גם ישמר את אלה שכבר נמצאים שם.
– אל תעמיסו על הלקוחות שלכם. פחות זה יותר – תוכלו לראות יותר פעילות משתמשים מחמישה פרסומים ועדכונים בשבוע מאשר חמישה פרסומים ביום. העומס מרחיק את הלקוחות ויוצר נתק בין המפעילים למשתמשים. על פי דו"ח של Office Arrow עמודים עסקיים שפרסמו סטטוס אחד ביום, כל יום בשבוע, הגיעו לעלייה של 56% בפעילות החברים בהם.
– השימוש במדיה חברתית יכול להביא איתו השפעה עצומה, כל עוד לא הולכים לאיבוד שם. כשמנהלים חמישה חשבונות מדיה חברתית קל מאוד ללכת לאיבוד ולספק פעילות בינונית לכל אחת מהן. עדיף להסתפק בפעילות טובה ברשת חברתית אחת או שתיים ולספק בהן תכנים איכותיים. כדי להחליט באיזה מהרשתות החברתיות כדאי לרכז את הפעילות של בית העסק, כדאי לכוון לאלה מהן עם ריכוז גדול של קהל היעד. בעזרת כלים כמו Follower Wonk של טוויטר, או מנוע החיפוש בלינקדאין, אפשר למפות את מאפייני המשתמשים ברשתות הללו ולקבל מושג מוצק על כמות האנשים בכל רשת, שמתאימה לפרופיל קהל היעד. כדי לסבר את האוזן: סקר של חברת Office Arrow מגלה ש63%- מהנשאלים, בעלי עסקים, משתמשים בפייסבוק לצורכי שיווק. אחריהם 48% בלינקדאין ן37% בטוויטר.
– נצלו את הרשתות החברתיות למציאות הזדמנויות עסקיות. עובר עסקים קטנים, לידים עסקיים הם מהות העסק. רשימות תפוצה מבטיחות שמירה של קשר רציף עם קהל יעד עם פוטנציאל מכירה גבוה. נצלו את הרשתות החברתיות כדי להוסיף עוד לידים לרשימות שלכם. דו"ח של חברת Mediabistro מגלה ש-33% מהעסקים שעושים שימוש ברשתות החברתיות עושים זאת על מנת להפיק לידים. אותו סקר מגלה גם ש-50% מכלל העסקים דיווחו על לקוחות חדשים שצמחו בעקבות השימוש במדי החברתית. נתונים שהתפרסמו ב-social media examiner מראים שיש קשר ישיר בין שימוש ברשתות החברתיות: הסבירות לרכישה אצל גולשים שנחשפו לתוכן שיווקי ברשתות החברתיות גדול ב-47% מאלה שלא נחשפו.
– כדאי לפרגן לעסקים קטנים אחרים. כחלק מהפעילות, כדאי להצטרף לקבוצות שונות של עסקים קטנים בתחום ההתמחות של עסק, בסביבה הגאוגרפית שלו וכו'. קהל האוהדים של בית העסק האלה יחשף אליכם וכך תגיעו ליותר חברים או לייקים של משתמשים פעילים בתחומכם. אפשר גם להרחיב את הפעילות המשותפת וליצור שיתופי פעולה עם עסקים קטנים ברשת החברתית. לדוגמא, עמוד עסקי של בית קפה שכונתי בשיתוף פעולה עם עמוד של מוזיקאי, יבקש מהחברים בשני העמודים לבחור את רשימות השירים אותם ישיר האמן ביום שישי בבית הקפה.
– כדי לבלוט בשטח ולזכות באהדת הציבור כדי להבדיל ולהבליט את בעסק שלך מעסקים אחרים. אחת הדרכים הפשוטות והאפקטיביות לכך היא לגלות את הסודות המקצועיים שלכם. התשובות לשאלות הכי קשות של הלקוחות שלכם הן הפתרונות האמיתיים לבעיות ולצרכים שלהם. אם לדוגמא מדובר בעסק מתחום הקוסמטיקה – למה שלא תעלו מדריכי איפור מצולמים? במסעדה או בית קפה – מדוע שלא תתנו מתכון לעוגה או רוטב לסלט? אם אתם בעלי חנות ספרים – תנו המלצות, אתם בעסקי עבודות תחזוקה למיניהם? ספקו מדריכים לזיהוי בעיות בצנרת וכו'. הרשת החברתית נותנת במה לתכנים כאלה ומכיוון שהם מושכים משתמשים רבים הם זוכים לשיתופים רבים שמפיצים אותם במהירות וביעילות ברשת. שיתוף התכנים בפייסבוק מדי חודש עומד על 90 קטעי תוכן שונים בממוצע. שיתוף והפצת המידע הזה מתורגמים ישירות למכירות. משרד הכרטיסים Ticketmaster לדוגמא, מאפשר לרוכשים כרטיסים באתר החברה לעדכן את הניוזפיד שלהם ברכישה. בחברה מדווחים שכל עדכון כזה מכניס 5.3 דולרים ברכישות באתר שהגיעו מחברי המעדכן בפייסבוק. חשבו מה אתם, בתור לקוחות, הייתם שמחים לדעת מפי המקצוענים ומה הייתם שמחים להעביר הלאה.
– הבסיס לכל משווק צעיר מציע לנו לחשוב כמו שהלקוח שלך חושב. במדיה החברתית הפוקוס עובר מהעסק ללקוחות ולכן כדי ליצור תכנים שידברו אליהם, רצוי להבין מה הם רוצים. כל הפעילות החברתית היא עבורם ומושפעת ישירות מהם. הפידבק המיידי שתקבלו יעזור לכם לנווט את התכנים על פי הרצונות והצרכים של הלקוחות שלכם, שיפתיעו אתכם לעיתים קרובות. מה שנראה לכם כמו סטטוס מעניין וחשוב על שירות חדש שלכם לא יזכה לאהדה רבה, לעומת זאת תמונה של חתול שהתיישב בחלון הראווה שלכם תזכה להרבה תגובות ושיתופים.
– חשוב לזכור שפעילות המדיה החברתית גוזלת זמן ודורשת מחוייבות מצד המפעילים. אם פתחתם בלוג ולא תחזקתם אותו, כאילו שהעבודה נעשתה לחינם. יש צורך הכרחי לשמור על עניין וחידוש תכנים באופן שוטף ותמידי כדי להבטיח את הצלחת הפעילות ואת החזרת ההשקעה בה. ברשתות החברתיות אין מקום לפיילוטים או פעילות על אש נמוכה. הפעילות דורשת מחוייבות מכיוון שמי שלא מספק תכנים שוטפים פשוט נעלם.
– עוד שיטה מעולה לתת ללקוחות שלכם ערך מוסף ייחודי היא איתור אינטראקציה פוטנציאלית. מה זה אומר? אם יש לך עסק לציוד משרדי תוכל למצוא שלל קבוצות בפייסבוק לדוגמה, שמאגדות ריכוזים גדולים של עובדי משרדים. חוץ מלהצטרף לקבוצה, כדאי גם לשים לב לפעילות השוטפת בה ולראות היכן אתם יכולים לקדם את עצמכם. אם חבר בקבוצה למשל יפרסם הזמנה קולקטיבית להרצאה על איכות הסביבה, תוכלו לפרסם תגובה ולציין שאתם מוכרים נייר ממוחזר 100%, שאתם מספקים עטים מתכלים לא רעילים וכו'.
– נצלו את יכולות המדיה החברתית לטובת שירות הלקוחות שלכם. אחד היתרונות המשמעותיים של הרשתות החברתיות הוא היכולת לקיים דן שיח בין המשתתפים, אך היתרון הזה יכול להפך מהר מאוד לחסרון, בעיקר בחשבונות של חברות ומותגים, כשהאפשרות הזו מנוצלת גם כדי להעביר ביקורת, או לפרסם תלונה לעייני כל. ההתנהלות הזו מולידה את הצורך במענה מיידי וענייני לפניות הגולשים. השנה ראינו מספר דוגמאות לשירות לקוחות לא מקצועי במדיה החברתית שגרר אחריו תגובות נזעמות של הגולשים. מעבר לכך, תחושת ה"דיאלוג" של הרשת החברתית עלולה להטעות עובדים ולהשכיח מהם את העובדה שמה שהם כותבים ברשת החברתית הופך לעמדתה הרשמית של החברה.
– אפשר ורצוי ללמוד מאחרים. יש המון עסקים, קטנים וגדולים שמפעילים מגוון פעילויות חברתיות ברשת. כדאי לשוטט ברשת ולראות, בתור צרכנים, מה עובד ומה לא, מה מושך אותך ומה פחות, מה יגרום לך, בתור צרכן, לעקוב, ללחוץ לייק או להרשם לבלוג של חברה ולקבל ממנה השראה שתתאים לעסק שלך.
מגוון הפעילויות ברשתות החברתיות הוא אין סופי. היכולת להיות יצירתי ולהגיע לקהל פוטנציאלי עצום במינימום הוצאות, הופכת את המדיה החברתית לאטרקטיבית במיוחד. בניגוד לפרסום באמצעי תקשורת המונים, הרשתות החברתיות נותנות במה לביטוי אישי ולתקשורת אותנטית בין הלקוח לעסק. היכולת לתגובה והבעת דעה מיידית של המדיה החברתית מחזירה את השירות וטיב המוצרים לפוקוס העיקרי בפעילות השיווק. גם הצרכן עומד במרכז, כשפידבק שלו משפיע בצורה ישירה על הפעילות. עסקים קטנים ובינונים יכולים להיות הנהנים העיקריים מצמיחת השיווק והפרסום החברתיים, אך חשוב לזכור שגם שם, לכל פעולה יש השלכה ברורה על העסק.