חמשת ה-W של המדיה החברתית. מדריך תפעול
אז ככה. בטוח שמעתם על כלל חמשת ה-W (או בעברות צולע משהו, חמשת הממים). אתם יודעים: מי, מה, מתי, מיקום ומדוע. אלה השאלות שתמיש תמיד צריך לשאול בשלב איסוף המידע, בין אם אתה בעסקי העיתונות, בלוגים, או יחסי הציבור. וכן, הם גם יעילים עבור שוטרים (…), תלמידים וסטודנטים שצריכים להגיש עבודות. נכון, אלה שאלות די פשוטות, אבל החיבור שלהם הוא נוסחה מנצחת, המאפשרת 'לתפור' סיפור שלם וממצה.
בהשלכה על תחום המדיה החברתית, אותו חלק בלתי נפרד והכרחי כיום, בבניית וחיזוק המותג ובניית קהל און ליין, לחמשת ה-W שלנו יש מקום לא פחות חשוב. כדי ליצור נוכחות מצליחה ועקבית בזירה החברתית, יש צורך לשאול גם כאן את חמש השאלות הבאות:
מי קהל היעד שלכם?
מי הקהל שלכם בעמוד החברה? האם הוא מיועד לאנשים שכבר משתמשים במוצר/שירות שלכם, או שמעוניינים בהם? האם הוא מיועד לאנשים שמתעניינים בתעשייה שבה אתם פועלים? אם מפענחים את החידה הלא מסובכת הזו קל ביותר לכוון את הפוסטים והסטטוסים היישר אליהם ולהעלות בהתאם את ערכי ה-engagement וה-reach.
מהי מטרתו של העמוד?
שאלה שנשמעת קצת מובנת מעליה, ואולי ברורה לכם לחלוטין, אבל, חשוב לשאול אותה. איזו מטרה משרת העמוד שלכם בפייסבוק, בטוויטר, בלינקדאין, בפינטרנסט? האם הוא מיועד לשמירה על קשר עם הלקוחות הקיימים וגיבושם לקהילה? האם אתם עושים שימוש בזירה החברתית ובנוכחות שלכם שם כדי לתגבר את המכירות? האם זהו מקום בו אתם חולקים מידע כללי על התעשייה? כדאי שבשלב הזה תדעו בוודאות מהי מטרת העמוד, נתון שיאפשר לכם לשמור על מסרים מדוייקים , ולא פחות חשוב, עקביים.
מתי אתם מעלים פוסטים/סטטוסים?
"כאשר אנו נזכרים בכך", אינה התשובה הנכונה… ההמלצה שלי היא לקבוע מדיניות ברורה של מועדי שחרור פוסטים. על ידי קביעה ברורה של לו"ז 'קשיח' להעלאת תכנים, אתם מכניסים את הפעילות שלכם במדיההחברתית לשגרה היומיומית שלכם, וזהו צעד שלא תצטערו עליו.
מהיכן מגיעים התכנים שלכם?
יש לא מעט דרכים להעלות תכנים למדיה החברתית: טקסט, תמונה, וידאו, מחקר וכד'. רשימת התכנים גדלה והולכת, אם כוללים את היכולת לחלוק תכנים שנוצרו על ידי אחרים. אתם צריכים להחליט האם אתם מעוניינים לחלוק תכנים שנוצרו על ידיכם בלבד, או שעוסקים רק במותג שלכם, או שאתם רוצים לשתף תכני תעשייה כלליים. אם רוצים לפרסם תכנים ממקור חיצוני, עליכם לזכור לשמור על יחס הולם בין מה שנכתב בתוך הבית ובין מה שנכתב מחוצה לו.
מדוע שמישהו יעקוב אחריכם?
וזו כנראה השאלה הקשה והמשכנעת ביותר, ולעתים גם זו שהכי מתעלמים ממנה: מה הסיבה העיקרית בשלה צריך ימשהו שאתם לא מכירים, לעקטב אחריכי פעילותכם במדיה החברתית? ואולי אתם חושבים ש כ ו ל ם צריכים לעקוב אחריכם, תוך שאתם מאוכזבים קשות אם לא קיבלתם אלפי לייקים על כל פוסט חדש, בו אתם מדברים על המוצרים/שירותים מופלאים שלכם? ואולי הם באמת כאלה, אבל, כשבאים לבנות את הנוכחות בזירה החברתית, ויוצרים טקסטים ותכנים אחרים, אנא, אנא שאלו תמיד את עצמכם: אם לא הייתם קשורים בדרך זו או אחרת לחברה, האם הייתם עוקבים אחר העמוד שלה? האם אתם אוהבים את הפוסטים שיש שם? הם עושים לכם משהו? האם תמליצו על העמוד לחברים לעבודה? לחברים? אם התשובה היא לא, כנראה שפספסתם משהו ואתם חייבים לשבת ולעשות חושבים.
המדיה החברתית התפתחה לחלק חשוב ובלתי נפרד מהאיסטרטגיה העסקית של כולנו. נכון שאולי יש פה ושם עוד כמה בודדים שחושבים (ולא בקול רם) ש"זה רק פייסבוק", אבל, הגישה הזו משמעותה להזניח אינספור הזדמנויות עסקיות. שווה לעצור לרגע, להציץ בחמשת ה-W, או הממים, ולבחון את עצמכם ואת הנוכחות שלכם באון ליין, כדי שבסוף היום תוכלו לומר שהוצאתם ממנה את המקסימום.