ניהול מוניטין ברשת: המדריך המלא
ניהול מוניטין הוא תחום קצת נישתי בעולם של קידום אתרים, אבל העקרונות בו זהים לגמרי למה שמיושם בקידום אתרים רגילים. ניהול מוניטין ברשת הוא הניסיון להשפיע על סוג המידע שיחשף לגולש לגבי אדם. הרעיון הבסיסי בניהול מוניטין הוא לקדם אתרים ודפים בהם האזכור הוא חיובי ורצוי, ולדחוק למטה את אלו שדווקא לא הכי מפרגנים.
מאת: דניאל זריהן*
מה שמאד נפוץ בתחום הוא שמגיעים אליו רק כ'כיבוי שריפות' כאשר יש איזה משבר. זה יכול להיות פרסום אחד או מספר פרסומים שליליים; יכול להיות שהם מומצאים או מסתמכים על עובדות בצורה כזו או אחרת של דייקנות. כל זה לא מאד משנה לפעולות שיש לבצע. כמובן, היה רצוי לפעול ולקדם את המוניטין האישי שלנו ברשת בצורה רציפה כי זה מאד עוזר אחר כך. רבים נרתעים מלעשות זאת כי זה אולי נתפש קצת נרקסיסטי או שפשוט אין מודעות לנושא.
ניהול מוניטין ברשת הוא סוג של קידום אורגני – רק שהמטרה היא לקדם מספר תוצאות (על חשבון תוצאות שליליות בדרך כלל) במקום תוצאה (אתר) אחת.
ניהול מוניטין ברשת, מה במאמר:
במאמר הבא נשים דגש על המצב השכיח בו כבר פורסמו פרסומים שליליים על האדם ואנחנו נאלצים להתמודד עם המצב. אציין לעיתים גם פעולות שניתן לעשות מבעוד מועד. אם אתם אנשים מפורסמים או אנשי עסקים או פעילים בכל צורה שהיא ובאים בחיכוך עם כל מיני גורמים, טבעי שלא כולם מחבבים אתכם. פרסום מידע שלילי יכול להגיע בכל רגע. יש בהחלט מה לעשות בעניין וכאן נפרט את כל הדרכים לפעולה.
חקרו וקדמו אזכורים חיוביים עליכם
שוב, חצי מניהול מוניטין זה בעצם לקדם דפים ואתרים שמזכירים אתכם בצורה חיובית. מספר המקומות בדף הראשון בגוגל מוגבל וכאן זה משחק לטובתנו. כל אזכור חיובי שעולה משאיר פחות מקום לאזכור שלילי. את אותם דפים אנחנו יכולים לקדם רק 'מבחוץ', זה בעצם אומר קישורים. אנחנו בונים קישורים ממש כאילו זה היה הדף שלנו. נגיע להמשך לעוד פעולות ופרסומים וגם משם נוכל להוסיף קישורים.
דחיקת פרסום שלילי בתוך הדומיין
כאן אנחנו בעצם מפרסמים משהו חיובי שיפורסם תחת אותו הדומיין בו פורסם האיזכור השלילי. הרעיון הוא להביא את גוגל בסופו של דבר לבחור לפרסם קודם את הפרסום החיובי ואולי את השלילי בכלל לדחוק רחוק למטה. אנחנו רוצים לשכנע את גוגל ש"הרי יש כבר פרסום אחד מדומיין הזה, עוד אחד ישעמם את הגולשים". יותר קל לכתוב את זה מלבצע, אבל בכל זאת – זה אפשרי. אם אתם אנשים שמעניינים עד כדי כך שיכתבו עליכם משהו שלילי, אתם תמצאו גם משהו חיובי שיעניין.
השיטה הזו של פרסום מאמר או תוכן כלשהו באותו הדומיין היא לפעמים קשה, כי כמובן אין לכם גישה לדומיין, אבל שווה את המאמץ ואולי גם הכסף. זו שיטה שכמובן מתאימה להתמודדות עם פרסום באתר חזק וסמכותי.
כפי שאמרתי, תוכלו תמיד לשאוף ולנסות לייצר פרסומים חיוביים מבעוד מועד, למרות שהם יהיו פחות עדכניים מהפרסום השלילי כשהוא יקרה..
קבלו סיקור חיובי מאתרי נישה סמכותיים
הרעיון הוא שתוכלו להגיע יותר בקלות לאתרים מקצועיים או סקטוריאלים למיניהם ולקבל שם ראיון או סיקור עליכם או על פרוייקט/ מוצר /עסק /הצגת ילדים שביימתם…
שוב, אנחנו מנסים ליצור פרסום חיובי שהוא גם מגיע ממקור סמכותי וגם הוא עדכני ובכך 'כבשנו' עוד מקום על חשבון האיזכור השלילי. פרסום כזה יכול להיות כמובן גם מקור נפלא לקישור לפרסום חיובי נוסף.
נסו להגיע לאתרים המובילים
אני מתכוון כאן לתותחים הכבדים – טמקא וכאלה. פרסום מאמר באתר כזה יכול להיות קצת מסובך ואולי יקר מעט, אבל הי, המוניטין שלכם שווה יותר. נסו לפרסם מאמר מקצועי או משהו בסגנון ממש כפי שהיינו עושים בקידום אתר רגיל.
אתרים כאלו זוכים כמה פעמים ביום לביקור של הזחלן של גוגל ולכן תהיה לפרסום שם השפעה מאד מהירה.
פייסבוק וכאלה
אתרים של רשתות חברתיות הם מאד סמכותיים ותוכלו לפרסם שם הרבה תוכן. כאשר מדובר באנשים פרטיים, לתוכן הזה יש רלוונטיות מיוחדת. אם התוכן הזה לא יגיע למקומות ראשונים, הוא לבטח מעט 'יתמוך' בתכנים אחרים. דרך אגב, יכול מאד להיות שהוא כן יגיע למקומות גבוהים.
יוטיוב
זה הזמן להשקיע בסדרת סרטונים ולפתח את היוטיוב. החשיבות המיוחדת של זה היא שגוגל מנסה לתת למחפש כל מיני אפשרויות בתוצאות. אם יש סרטונים שמתאימים מאד לחיפוש (השם שלכם למשל), יש סיכוי גבוה מאד שהוא יראה את הסרטון בראש החיפוש. בכל מקרה, זה הכיוון שגוגל הולך אליו.
פתחו ערך בויקיפדיה
אם אתם יכולים, פתחו על עצמכם ערך בוויקיפדיה. רגע, כתבתי 'פתחו על עצמכם"? זה לא יעבוד, התכוונתי ל'שיכרו את שירותיו של מי שמבין בזה ופתחו ערך בוויקיפדיה". לוויקיפדיה יש טונות של סמכות והיא נמצאת באופן קבוע בראש החיפושים. אם אתם ממש לא מצליחים להגיע לערך בוויקיפדיה ממש, תוכלו אולי להיות מאוזכרים תחת ערך אחר. לדוגמא, תוכלו להרשם כמי שניהל את… או היה שותף ב… או משהו כזה. אבל עכשיו ברצינות, ראיתי כבר ערכים בוויקיפדיה על שחקניות עם רקורד של הצגה שהן השתתפו בה ב2004 וכיום יש להן סטודיו ליוגה טיפולית לילדים עם הפרעות קשב… משהו כזה. בלי להזכיר שמות…
בקשו רחמים
איש חכם פעם אמר לי "תמיד תבקש, את ה'לא' כבר ממילא יש לך". על אותו עיקרון, תבקשו, מה יש לכם להפסיד? תבקשו להסיר פרסומים שליליים או אפילו לתקן אותם. תביאו את הצד שלכם, תסבירו יפה, תתחננו, לא משנה מה. אולי תיפלו על אוזן קשבת ובעל האתר יסכים להסיר את הפרסום? אני זורק כאן רעיון…
בקשו מגוגל
רבים לא יודעים זאת, אבל אם פרסמו עליכם דברים ממש שטניים ללא כל בסיס עובדתי, גוגל יבחן את הדברים על ידי אנשים ממש ואולי זה יעבוד. יש לגוגל קריטריונים, תוכלו לבדוק כאן אם המקרה שלכם עומד בהם.
סיכום
גם לכם כאנשים פרטיים יש 'תוצאות חיפוש' וגם את התוצאות האלו ניתן לקדם ולשפר או להזניח ולהישאר מאחור. כל מה שנכתב במאמר, נכתב מהמקום של תגובה לפרסום שלילי. כאן במילות הסיכום, אני רוצה שתחשבו על המוניטין שלכם ברשת ואולי תחליטו שאתם רוצים קצת לשפץ אותו. זו לא בושה. אנשים בודקים זה את זה בגוגל. זה קורה כהכנה לפגישות עסקים, בגיוס עובדים ועוד. ניהול מוניטין ברשת הוא בהחלט לא עניין רק של כיבוי שריפות.