טכנאים של יחסי ציבור
היכולת להפקת מסר שגם 'יתפוס' ויעורר תהודה, הולכת ומסתמכת יותר ויותר על היכולות הטכניות של מפיק המסר ומי שלא יאמץ את טקטיקות 'העידן החדש', ימצא עצמו מהר מאוד מפיק עלוני פרסום להסתדרות החדשה. נכון, זוהי משימה לא קלה למי שהשקיע את מיטב מרצו בענף יחסי הציבור בהפעלת שריר האצבע המורה בחיוג לעיתונאי ה'מאמי' התורן, במשלוח פרחים להולדת נכדתה של עורכת מדור הצרכנות, או בלהטוטי מילים וחיבור משפטים עמוסי מילות תואר.
במשך שנים, הבה נודה בקול רם, תחום יחסי הציבור לא היה משופע בחדשנות טכנולוגית. הודעות לעיתונות יצאו למערכות השונות בדואר, או במקרים דחופים באמצעות שליחים ופקסים. וזה היה ממש לא מזמן. הגעתו של הדואר האלקטרוני (ותודה לאל על כך) שחררה אותנו מכבלי הפקס וצלילי התפוס ומאינספור שכפולי הנייר שכילו יערות עד בטונדרה הסיבירית ובאמזונס. אבל, בואו נודה, גם לחיצה על ה-Send אינה טכנית מדי וגם בוגרות מסלול יח"צ במכללת רמת גן השתלטו על העסק די מהר.
ואז, בתהליך אבולוציוני די מהיר, הגיעה "הרשת", וה"סיקור המקוון" (בניגוד למודפס ולמשודר) וההודעות לעיתונות החלו לעלות ל"חדרי העיתונות" באתרי החברות, אבל, שוב, לא יותר מדי עבודה טכנית.
פריחתם של הבלוגרים, והפודקאסטים והווידאו המקוון, שינו במעט את הזירה. הנה צצות להן פלטפורמות מקוונות שמערבות פיסות HTML, קודים, מקליטי MP3, מיקסרים ווידאו זורם ופתאום מצאו עצמם אנשי היח"צ עוסקים ברוחב פס, ומהירות מעבדים, זכרון מורחב ו'קומפיילינג' ועל שולחנם ומתחת לו החלו לעבור יותר ויותר כבלים וספקי כח.
המצאותם של המסרים כעת ב'ענן הגדול', החלה לחייב את העוסקים במקצוע בהבנה של כלים נוספים, מהסוג שיסייעו לקהלי היעד של אותם מסרים גם להגיע אליהם במבוך הגדול בעולם וכיוון חדש נפתח לו, כשגם אליו נסמכות מילות קסם דוגמת "אופטימיזציה למנועי חיפוש", "תגיות", ו"רובוטים".
פתאום צריך להוסיף שלל יכולות מולטימדיה למסרים כדי שיבלטו יותר וייקלטו טוב יותר בקרב העיתונאים והבלוגרים הרלבנטיים ולהפעיל שלל כלים נוסף כדי שיעזרו למסרים להמצא יותר בקלות על ידי מנועי החיפוש. מקצועני עולם יחסי הציבור מתחילים להבין שצריך להבין, או לפחות להבין את כללי היסוד שמניעים את העולם החדש.
יש דרכים חדשות להגיע לקהלי היעד, רובן ישירות מאי פעם, אך כדי ללכת בדרכים הללו חייבים לא רק להבין את האיסטרטגיה שמאחורי השימוש בהן, אלא, בעיקר להבין על בוריו את היישום הטקטי. המשמעות: להכנס למים. לא לפחד להירטב. כמו בשחייה, לא מספיק להבין את העקרונות. כדי ללמוד על אמת צריך להיות במים. תוך כדי נפנוף בזרועות ונשימה נכונה, צריך לזכור שאם פעם בעבר יחסי ציבור היו שילוב של אמנות ומדע, השילוב הזה משתנה בהדרגה.