טיפים להישרדות בעולם הטכנולוגיות החכמות
כדי להצליח בעולם ה׳טכנולוגיות החכמות׳, שהולכות ומבשילות ומשגשגות, חברות חייבות ללמוד כיצד לתמרן בנוף התחרותי שמתפתח בקצב מהיר ולנסות לפענח, כל אחת בתחומה, מה ההבטחות והיכן יכולות להיות נקודות הכשל. 5 טיפים להצלחה בעולם משתנה. מאמר אורחת
מאת: מיכל גבע, מנכ"לית HARMAN ישראל
טכנולוגיות דוגמת בינה מלאכותית (AI), לימוד מכונה(ML), ביג דאטה ואחרות, טומנות בקרבן בשנים האחרונות הבטחות רבות, לחברות וכמובן גם לנו, הצרכנים. עבור עסקים מדובר בכלים שיכולים בנקל לפתוח שווקים חדשים, לא ממופים ולהכניס לקוחות חדשים, תוך שהם משנים את הכיוון אליו הולכות החברות. עבור הצרכנים הטכנולוגיות מביאות עימן הגברת יעילות והתאמה אישית, תוך סיפוק צרכים קיימים וגם כאלה שהם כלל לא היו מודעים להם.
כדי לשרוד בעולם ה׳טכנולוגיות החכמות׳, שהולכות ומבשילות ומשגשגות, חברות חייבות ללמוד כיצד לתמרן בנוף התחרותי שמתפתח בקצב מהיר ולנסות לפענח, כל אחת בתחומה, מה ההבטחות והיכן יכולות להיות נקודות הכשל.
הנה מספר כיוונים למחשבה:
מידע כ׳דלק טילים׳
מידע ונתונים הם הדלק שמניע את הטכנולוגיות החכמות קדימה. טכנולוגיות דוגמת AI ולימוד מכונה דורשות מעצם טבען כמויות אדירות של נתונים, כדי למצות את הפוטנציאל הטמון בהן. אבל, כדי שניתן יהיה להשתמש בנתונים צריך קודם כל לפענח ולהבין למה הם מתכוונים. אין ספק שאנו טובים בייצור כמויות בלתי נתפסות של נתונים ואנו אף טובים באיסוף ואחסון נתונים, אבל, עדיין, לא מספיק טובים בהבנתם. AI כמו גם טכנולוגיות אחרות יכולות לסייע במתן משמעות לנתונים הנאספים ובניית כלים ואלגוריתמים שיאפשרו לרתום את הנתונים לשימוש יעיל. אסור רק לשכוח לכל אורך מסלול האיסוף והשימוש: חייבים במקביל לבנות מסלול אמון עם הצרכנים (אלה שנתוניהם משמשים כ׳דלק׳) ולחשוב איך מגנים על פרטיות המידע.
עייפות החומר
במאמץ לייעל כל מגע עם הלקוחות (גם אם הוא וירטואלי לחלוטין ברוח התקופה) ולהפוך כל מפגש לסופר-יעיל עבור שני הצדדים, עסקים, ספקים
ונותני השירות שוכחים לעתים שצריך לפעמים להאט קצת. יש לפעמים מקום לתת למכונות ולאוטומציה לנוח קצת ולתת לבני האדם להיכנס במקומם. מומלץ גם לחשוב לפעמים על שבירת השגרה הדיגיטלית ולהכניס מימד אנושי יותר שישלים את שאר נקודות המגע ה׳קרות׳ יותר. באותו הקשר, אפשר להסתכל גם על רעיון המכונית האוטונומית, או המכונית המקושרת. הרעיון של לבלות את הנסיעה המשעממת לעבודה בבוקר במכונית שתאפשר לנוסע לקרוא עיתון במקום להתעצבן בפקקים, הוא רעיון קוסם, אבל, מה רע בסופי השבוע להתנתק קצת מהטכנולוגיה, לסגור את הנייד ולבצע קצת נהיגה ידנית בחיק הטבע?
אישי, אבל, לא יותר מדי
צרכנים, במרבית המקרים, מאמצים את הפרסונליזציה שהביאו עימן טכנולוגיות דוגמת AI. הללו יכולות להציע לכם במהלך שיטוט אקראי באמזון לרכוש נעליים שלא שקלתם לקנות, אך בהחלט שמחתם לגלות, או להשתמש בהעדפה שלכם למוצר מסויים, כדי להציע מוצר נוסף שקשור אליו. אבל, צרכנים גם יכולים להגיב די בחומרה כאשר הם מגלים שהקו נחצה והפרסונליזציה הפכה מ׳חביבה׳ ל׳גבולית׳, וכעסקים עלינו להיות רגישים מספיק לדעת מתי אנחנו מתקרבים יותר מדי לקו הזה.
אימוץ שותפויות
טכנולוגיות חכמות, מטבען, דורשות שיתוף פעולה שלעתים הוא חיוני להמשך צמיחתה של חברה, בין אם מדובר בשיתוף פעולה עם חברות הפועלות בתחומים משיקים, ארגונים ממשלתיים, גופי תקינה בינ"ל, קהילות מקצועיות, ספקים ואחרים. השותפויות חשובות שכן, לעתים, הקצב המהיר, והמסוכן, של השינויים הטכנולוגיים מחייבים חברות וגופים אחרים לחבור יחדיו, פשוט כדי להמשיך ולהיות רלבנטיות. כך למשל, כשיוצאים לבחון שילוב של מכוניות מקושרות בתכנון של הערים החכמות של המחר, המציאות מחייבת מהלכים שכאלה. הם אלה שיובילו – לרווחת כולם – למסלולי נסיעה פחות צפופים ולדרכים בטוחות יותר לכולם ויתנו לציבור להבין את התועלת שבהן לטובת הקהילות בהן ייסעו המכוניות הללו בעתיד הלא רחוק.
ולא לשכוח את דור הבייבי-בומרס
מרבית הויכוח סביב אימוץ טכנולוגיות חכמות נסוב סביב הדורות שנולדו כבר לתוך העידן הדיגיטלי, דוגמת המילניאלס ודור Z. כדי להגיע לקהלי היעד האלה, כך לפחות רווחת הסברה, צריך לעשות שימוש תדיר במושגים ובעולם החוויות וההתנסויות שהצעירים רגילים אליהן. אבל, תוך כדי, אסור לשכוח את דור הבייבי-בומרס המתבגר, אותו דור שאולי יהיה גם הדור הראשון להתנסות בחלק מהטכנולוגיות, כדי לטפל בבריאותו, כדי לסייע לו להתנייד ממקום למקום. צרכנים מבוגרים הם חלק לא מבוטל מקהל ההולך וגדל שצמא לפתרונות שמונעים בבסיסם על ידי טכנולוגיות חכמות.
במכוניות, לדוגמה, אמצעי בטיחות מתקדמים, דוגמת ניטור ׳נקודות מתות׳, או בקרת שיוט אדפטיבית, מפחיתים בתורם את הסכנה שבהתנגשות. טכנולוגיות מתקדמות אף יותר, כמו חגורות הבטיחות החכמות, שיוכלו לזהות האם נהג או נוסע סובלים מהתקף לב, או מצב מסכן חיים אחר, יהפכו נהיגה של קשישים לבטוחה יותר. אין ספק שדור הבומרס בהחלט כאן כדי להפוך ל׳מאמצים המוקדמים׳ של לא מעט טכנולוגיות חדשות. אותם מבוגרים גם יגלו עניין רב בטכנולוגיות שיאפשרו להם להמשיך וליהנות מעצמאות,. כך למשל, סביר שהם ימצאו עניין רב בשימוש בעוזרים קוליים ובהפעלה קולית של מערכות, נתון שיביא לשוק גדל והולך של יישומים שישנו את הדרך בה אנו חושבים על AI ותפקידה בחיינו.
בסוף היום, טכנולוגיות חכמות מביאות עימן צמיחה של יישומים, שימושים וחיבורים חדשים, שאת חלקם, אולי, קשה אפילו לדמיין כיום, ועדיין לא דיברנו על הדרכים והאמצעים בהם יש לנקוט כדי לגרום לשוק ולצרכנים לאמץ אותם. דבר אחד בטוח: הפיתוח המהיר והחדשנות שמסביב לנו שילווה באימוץ בשוק על ידי מסה קריטית של משתמשים, יפתחו דלתות חדשות לכיוונים חדשים ומבטיחים.