יחסי הציבור מנהלים את המדיה החברתית
מחקר טרי טרי, ה-Digital Readiness Report, מבית היוצר של iPressroom, PRSA, Korn/Ferry International, מגלה שבמרבית הארגונים (51%), אנשי יחסי הציבור הם אלה שמנהלים את הפעילות הדיגיטלית של החברה. המחקר מצא שברוב המקרים אנשי היח"צ מובילים מספר אספקטים בולטים בתקשורת הדיגיטלית, בינהם הבלוגים הארגוניים (49% מהחברות דיווחו שאנשי היח"צ שלהם מנהלים את פעילות הבלוג, לעומת 22% מהחברות שהפקידו את המשימה בידי מחלקות השיווק). היח"צ אף מוביל את פעילות המיקרו-בלוגים (52%), ואת הפעילות ברשתות החברתיות (48%). אנשי השיווק מסתפקים בניהול קמפיינים של שיווק באמצעות דואר אלקטרוני ומהלכי SEO.
תופעה מעניינת נוספת: הארגונים הקטנים והבינוניים, הם אלה דווקא שמובילים באימוץ השימוש בכלי המדיה החברתית (64% מהם, לדוגמה, אימצו שימוש בטוויטר, לעומת 47% בארגונים הגדולים), אבל, הגדולים מנהלים אקטיבית יותר את התכנים באתרים שלהם מאשר הארגונים הקטנים והבינוניים.
טבלה 1: אימוץ פעילויות ברשת
companies web activity
אבל, מעבר לנתונים, שרק מחזקים את מה שאני רואה כיום ב'שטח', שמחתי לגלות ששוב, תחושת הבטן שלי צודקת: יותר ויותר ארגונים וחברות מתחילים להבין – ולאמץ – את כלי המדיה החברתית לסוגיה ולגווניה השונים ומכניסים אותם כחלק אינטגרלי במיקס התקשורתי שלהם – 70% מהחברות הצהירו על שימוש בכלי מדיה חברתית – אם כי עדיין מעריכות יותר את פעילות ה-SEO ותוצאות מנועי החיפוש. הסיבה, כנראה: הן מעריכות שקל יותר לראות החזר על השקעה במסלול השני – קל יותר לשלוט על חוויית המשתמש באתר החברה, מאשר במדיה החברתית, שם קצת קשה יותר להמיר מודעות למותג, לדוגמה, בנתוני מכירות (בהתחשב במגוון הכלים שצצים כיום בתחום מדידת וניטור הפעילות במדיה החברתית, אני מעריך שהתמונה הזו תשתנה בקרוב).
טבלה 2: פעילות מבוססת רשת בחברות
web based communications
ונתון מעודד נוסף (שגם מנהל הבנק שלי ישמח לקרוא): הולך וגדל מספרם של הארגונים והחברות השוקלים העסקה של מומחי מדיה חברתית – 48% מכלל החברות הצהירו על כוונה ברורה לעשות כך. בהקשר הזה דווקא מעניין לגלות בהתבסס על נתוני המחקר, כי מנהלי התקשורת בחברות לא ממש מדרגים גבוה במיוחד את סעיף "ניהול התכנים ברשת" כתחום מועדף, תופעה מוזרה, בהתחשב בעובדה ששימוש נכון במדיה החברתית ובשירותי מיקרו-בלוגינג (מישהו אמר טוויטר?), דווקא משמשים לעתים קרובות לטובת הפצת תכנים ולינקים שמובילים חברים, חברים של חברים, וחברים של חברים של חברים, היישר לאתר החברה. נראה שמקור הבעיה בכך שבעוד כולם להוטים לשלב כלי מדיה חברתית בפעילות התקשורתית שלהם (להוציא החוצה את המידע), לא רבים מתכננים, או השקיעו חשיבה איסטרטגית בכיצד להמיר תנועה מהרשת פנימה לפעילות מסחרית אמיתית.