הכישורים שאנשים בתחום יחסי הציבור יצטרכו לאמץ (או לחדד) בשנת 2023
זה לא סוד שאנשי יחסי הציבור צריכים להצטייד במגוון כישורים כדי להצליח בתחום רב גוני וסיזיפי שכזה. הם צריכים מראש, להגיע מצויידים ביחסי אנוש טובים, הבנה בסיסית של התחומים בהם הם מתמחים וכמובן של התקשורת, להגיע עם המון יכולת תשומת לב ולהפגין קשב ברמה גבוהה.
יאן שלומוביץ
זה לא סוד שאנשי יחסי הציבור צריכים להצטייד במגוון כישורים כדי להצליח בתחום רב גוני וסיזיפי שכזה. הם צריכים מראש, להגיע מצויידים ביחסי אנוש טובים, הבנה בסיסית של התחומים בהם הם מתמחים וכמובן של התקשורת, להגיע עם המון יכולת תשומת לב ולהפגין קשב ברמה גבוהה.
לקראת השנה החדשה, אנשי יחסי ציבור רבים, כך אנו מקווים, עושים מעין ״חשבון נפשֿ״ עם עצמם כדי להשתפר ולהיערך מחדש לשנה הקרובה. לטובתם, סידרנו להם ולכם טיפים שיוכלו לקדם ולפתח אתכם בשנת – 2023.
בחירת אסטרטגיה נכונה:
לאנשי יחסי הציבור קל להתמקד בפעילויות הטקטיות ובתפוקות שלהם, אבל אסור להם לזלזל בחשיבותה של גישה אסטרטגית.
הכרחי שהלקוחות יבינו את אסטרטגיית התקשורת שאני היח״צ מפתחים , בונים ומתחזקים עבורם – אסטרטגיה שאמורה לתמוך ישירות בתוכנית העסקית. רעיונות יצירתיים נולדים מתוך המסרים האסטרטגיים, לכן חשוב ששני הצדדים יהיו מודעים לאסטרטגיה בה הם נוקטים – דבר שיכול להניב פירות שקל אחר כך לקצור.
הבנה רחבה
יחסי ציבור, בבסיסם, עוסקים בבניית מערכות יחסים וניהול מוניטין, לכן חייבים להבין במה זה כרוך ומה צריך לעשות. חייבים לחשוב בגדול ובצורה רחבה. דווקא בגלל שיחסי תקשורת ויצירת תוכן ממשיכים להיות חשובים ורלוונטיים, צריך להבין מה העיתונאים מחפשים ומה פחות מעניין אותם, בהתחשב בזה שתחום התקשורת מאוד דינאמי ומשתנה כל הזמן. אבל, גם כיחסי הציבור של הלקוח, צריכים לחשוב על התמונה הגדולה. זה אומר לקחת בחשבון את צרכי הלקוח ולא רק את צרכי העיתונאי – ולדעת לשלב ביניהם. זה אומר שצריכים להבטיח קידום של העיתונאי עצמו, לפרגן בקרדיט במדיה, אבל לא לוותר על המטרה הסופית – קידום הלקוח.
pexels-mateus-henrique
גילוי סקרנות
רבים אומרים שהסקרנות הרגה את החתול, אבל בתחום יחסי הציבור, זה לגמרי בונוס. זו מיומנות שחייבים לפתח. בדומה לעיתונאים, שאנשי יחסי ציבור ויועצי תקשורת עובדים איתם ומולם, גם אנשי היח״צ צריכים להיות אלה ששואלים את השאלות הקשות. הם אלה שצריכים להבין את העסק שאיתו ובתוכו עובדים, בצורה הכי יסודית שרק אפשר. מי שמרכז עיסוקו הוא יחסי ציבור לטכנולוגיה, לא חייב בהכרח לדעת ולפרק ולהרכיב מחשב שולחני, או לדעת עד הסוף איך עובדת רשת אית׳רנט, אבל, אין מצב שלא יבין מהו ״מטאוורס״, את הרקע לצניחת תחום הקריפטו, או מהו ״סייבר התקפי״…
בלי ההבנה הבסיסית הזו, העוסקים במלאכה יכולים להחמיץ בקלות פיסות מידע שיכולות להפוך למאמר נהדר לתקשורת. יחד עם הסקרנות הזו, מגיעה גם ההבנה שאנשי יחסי הציבור לא יכולים לדעת הכל. לכן, צריכים להצטייד בתשומת לב ולהיות ערים למתרחש כדי לא לפספס כלום. הצורה הטובה ביותר לעשות את זה, היא ״לרחרח״ איפה שרק אפשר: עיתונות כתובה (כן, כן, כתובה), אתרים, בלוגים, פודקאסטים, אתרי מדיה חברתית ורבים רבים אחרים.
הקשבה היא הצלחה
הקשבה קשורה באופן ישיר לאומנות הסקרנות, הלוא היא אמנות ההקשבה. חלק גדול מהתפקיד של אנשי יחסי הציבור הוא לקחת סיפורים (מה לעשות, לרוב משעממים) ולספר אותם בדרך שלנו, כך שישמעו מעניינים ובדיוק בגלל זה אסור להחמיץ אף פרט מהסיפור המקורי, כדי שלא לפספס פרטים חשובים, כי לא הוקדש זמן להקשיב כמו שצריך.
וכן. בנאלי לומר זאת, במיוחד בעידן הפייקים, אבל, לא יזיקו גם אימוץ של אדיבות, הגינות ויושרה במקצוע היח״צ… הם חשובים לא פחות. מה שחשובה היא אמנם המטרה הסופית, אך הדרך אליה חשובה לא פחות. אדיבות, הגינות ויושרה הם אלה שיכולים להכריע בסוף את שביעות רצונם של הלקוחות. אנשי יחסי ציבור, חייבים לגלם ערכי מוסר, להיות הגונים באופן שבו מתייחסים זה לזה וכמובן לעיתונאים מולם עובדים, אחרת, יש לענף בעיה רצינית – לא משנה עד כמה כל אחד ואחת שולטים בכישורי יחסי הציבור המקצועיים שלהם.