41,666,667 צפיות בשעה, או, האם יוטיוב הוא הפייסבוק החדש?
38 שנה לקח עד שהרדיו היה לנחלתם של 50 מיליון בני אדם. הטלוויזיה נזקקה ל-13 שנה על מנת להגיע לאותה כמות. האינטרנט עשה זאת ב-4 שנים ואילו פייסבוק היה לנחלתם של 100 מיליון בני אדם תוך פחות מתשעה חודשים.
אבל, עוד לפני שפייסבוק וטוויטר נכנסו אל חיינו בסערה, צריך לזכור, היה פה כלי אחד לפניהם, אשר פרץ במידה רבה את כל הגבולות והגדיר יותר מכל את 'המדיה החברתית' כתחום שבו נוצר התוכן ומשותף על ידי בני אדם. והכלי הזה הוא יוטיוב. האתר שפרץ לתודעתנו, לפני כמעט פחות מעשור (פברואר 2005), הפך עד מהרה לאמצעי שדרכו בני אדם מכל העולם יכולים לתקשר זה עם זה דרך סרטונים בכל תחום.
בכל מקום, בכל זמן.
איך משהו הופך מתופעה מקומית לתופעה גלובאלית? במקרה של יוטיוב מדובר בשרת בעל גישה חינמית שהכיל בתוכו מספר לא מבוטל של סרטים, אליהם נתנו קישורים בעלי בלוגים שונים. מהם התפתח הקישור לסרטונים, לפרופילים אישיים ברשתות החברתיות ומשם קצרה היתה הדרך לכך שכל אתר יכול כיום לשים במסך הפתיחה קישור לסרטון ביוטוב. מגמה זו רק הלכה והתחזקה כשענקית מנועי החיפוש גוגל שילמה סכום נכבד של 1.65 מיליארד דולר על מנת לרכוש את האתר, אף שעדיין ישנה מחלוקת בין הצדדים מי הפך את מי לכה מוביל, מקובל, ובעיקר כה פופולרי.
סוד הקסם של יוטוב היה בכך שמפתחיו היו בין הראשונים שעלו על הקונספט שאנשים המתחברים לאינטרנט רוצים לראות אנשים אחרים ובעיקר להיראות בעצמם. ואכן, יצר המציצנות האנושי גורם לכך שלפי מחקר חדש, מיליארד בי אדם צופים מדי יום ביומו בסרטונים שונים אותם מציע האתר. חישוב פשוט יוביל אותנו ל-11,574 צפיות בשנייה, 694,444 צפיות בדקה, 41,666,667 צפיות בשעה וכן הלאה.
יתר על כן, כיום מרבית הרשתות החברתיות משתפות פעולה זו עם זו וניתן לסנכרן מידע ביניהן, כשמידע מהאחת מופיע על המסך של זו השנייה. גם פה מדובר בתהליך שלקח זמן, זאת משום שבשעתו, הרשת החברתית המובילה myspace (מישהו בכלל זוכר אותם?) התנגדה להכנסת סרטונים מבחוץ אל תוך השרת שלהם, בעוד שפייסבוק קיבלה על עצמה את האפשרות בברכה.
עידוד העיתונות האזרחית
יתרונה הגדול של יוטיוב בכך שלא הגבילה את המשתמשים באיכות הצילום. דבר זה גרם למאות אלפים להעלות סרטונים שונים שצולמו במצלמות הביתיות או במכשירים הסלולריים. המחשה טובה לכך ניתנה בעת הבחירות האחרונות באיראן כשרבים תיעדו את האלימות המשטרתית כנגד מתנגדי משטרו של הנשיא האיראני.
סרטון ווידיאו אשר תיעד אישה איראנית בשם נאדה מדממת למוות באחד מרחובות הבירה, לאחר שנורתה בליבה על ידי צלף משטרתי, הייתה במשך שבועות רבים תמונת הכותרת של שערי עיתונים רבים בעולם. הכדור שבלט החוצה מהבטן המדממת הוכיח את התנגדותו האכזרית של המשטר בטהרן לכל ביקורת פנימית למעשיו, ולמרות המאמצים העזים שלו למנוע כל דליפה של זרם המידע מחוץ למדינה, הרי שהרשת בכלל ויוטיוב בפרט, היו האמצעי שדרכו יצא המידע החוצה.
בעקבות סרטון זה הלכו והגיעו רבים נוספים, לא רק מאיראן אלא גם ממשטרים אחרים בעולם. מקרה זה הוא רק אחד מני רבים שבהם האזרחים משתמשים באמצעים פשוטים יחסית העומדים לרשותם על מנת לתעד אלימות משטרתית, פשע בעת שהוא קורה, הפגנה שיוצאת מכלל שליטה וכיו"ב. בכך נתן בעצם יוטיוב את האפשרות לכל אחד להיות כתב, עיתונאי, תחקירן, במאי, עורך. מפיק ומשדר.
כוכב נולד באינטרנט
באותה מידה שיוטיוב נתן לכל אחד את האפשרות להיות עיתונאי, נתן האתר גם את האפשרות לכל אחד להיות בדרן. בהמשך לבלוגים ואתרי הבית השונים, הפך הטרנד הנוכחי לפרסם את הכישרון האישי הטמון בכל אחד מאיתנו באתר הסרטים הנצפה ביותר באינטרנט. יש כאלו שמקבלים תגובות אוהדות, אחרים קצת פחות, אך אין ספק שיוטיוב מציבה כרגע תחרות די ברורה לערוצי הטלוויזיה מבחינת התכנים והמגוון של האפשרויות שאותו הוא מציע.
חלק גדול מהמפיקים כבר הבינו את הפוטנציאל הגדול שגלום בכך ורבים מהאמנים המפורסמים משחררים את הקליפים שלהם גם לאתר. באותה מידה גם הבמאים דואגים שהטריילר של הסרט החדש שלהם לא "יפספס" את החשיפה שלו גם שם. רק לצורך הפרוטוקול – יש באתר 8 מיליון משתמשים רשומים וכ-150,000 סרטים מועלים מדי יום ביומו כשמספר זה גודל מדי יום.
באתר שעוברים מיליארד איש ביום. מדובר למעשה בפרסום בקנה מידה אדיר מימדים ובחינם, כשעדיף לאותם כוכבים, חובבנים או אנשי המקצוע, לעשות זאת בעצמם מאשר לחכות שמי מהאנשים בבית ייעשה את זה בצורה לא חוקית, שלא לדבר על המתחרים שלהם שינצלו את הפרצה שלהם על מנת לפרסם את עצמם והלקוחות שלהם.
ולמסקנות:
יותר ויותר בתי עסק מפרסמים את סרטוניהם ביוטיוב, מעלים סרטי תדמית או עורכים ראיונות יזומים עם קהל הלקוחות שלהם. למותר לציין, שאם יש באפשרותך להוסיף סרטון קצר לאתר שנחשב למנוע החיפוש השני המוביל בעולם, מתוייג תחת שמך, שיהיה באיכות סבירה דיו (כמובן שאיכות הסרט משפיעה גם על היחס של הלקוחות אליו) ויכיל את המידע עליך ועל המוצר שאותו אתה מעוניין למכור, הרי שאתה מבטיח לעצמך את אחת משיטות השיווק החזקות והאולטימטיביות ביותר עבור העסק שלך, לפחות לטווח הקרוב.