נתונים הם הכל, אחי, או, מדוע מקצוענים מתמחי נתונים הם העתיד של יחסי הציבור
פורמט חדשותי חדש כובש את הזירה התקשורתית: מידע עמוס בנתונים. המסקנה: מנהלי יחסי ציבור צריכים כעת להרחיב את ערכת הכלים שלהם
כמי שבילה מחצית מהקריירה שלו בעיתונאות, דבר אחד שראיתי הוא החשיבות הגוברת של אופן הצגת המידע. יש כל כך הרבה חדשות שמסתובבות בימים אלה שלאנשים בדרך כלל אין מספיק זמן לקרוא את הכל. אחד הסימנים לשינוי הזה הוא איך הקהל עבר בעיקר מקריאת מאמרים באתרי מדיה לרפרוף על פוסטים קצרים ברשתות חברתיות. וזה מביא אותנו למאמר/מדריך הבא שמיועד לאנשים בעסקי יחסי הציבור שתפקידם לכתוב את הטקסטים של משרדיהם, בין אם מדובר באתרי מדיה חברתית או בבלוג הסוכנות. מה צריך לעשות כדי לבלוט בזירה המאוד צפופה הזו?
תשאיר את זה פשוט (ואל תשכחו את הנתונים)
ככל שהנקודות העיקריות בפוסט פשוטות יותר, כך גדל הסיכוי שהמשתמש יעצור לעיין בו. ואם כן, זה גם מעלה את הסיכוי שהם יעברו על הקישור לאתר כדי לקרוא את הקטע המלא. פשוט לכתוב כתבה איכותית זה כבר לא מספיק.
זה הביא לפיתוח של סוג של "מנטליות לחיצה" בקרב עיתונאים ולמירוץ אחר תשומת הלב של הקוראים. כחלק מהאסטרטגיה הרחבה יותר למשוך תשומת לב כאמור, ענף חדש של עיתונות מתפתח בהתמדה. באופן ספציפי, עיתונות נתונים, ששמה דגש רב יותר על נתונים מספריים וגרפים.
אבולוציה של חדשות נתונים
למען האמת, זה לא משהו חדש – תמיד סיפקנו נתונים במאמרים. אבל אז זה היה מגיע ממומחים ומילא את תפקיד ההוכחה החזותית על מה החומר מדבר. כעת אנו עדים למגמה חדשה, שבה חומרים מוכווני נתונים הופכים לכיוון נפרד בפני עצמו. עיתונאים צריכים ללמוד איך להוציא את המידע המעניין ביותר עבור הסיפורים שלהם בעצמם.
למשל, אינפוגרפיקה (גרפיקה המציגה מידע) היא פורמט שגדל בהתמדה בפופולריות כבר שנים. הפרטים החשובים והמעניינים ביותר ממוקמים בעמדה בולטת בכתבה. כך הקוראים יכולים לראות אותם מיד.
ביקוש הולך וגדל
מומחים שיכולים לעבוד עם נתונים כאלה נמצאים בביקוש בתעשייה. חלק מישויות המדיה אפילו יוצרות מחלקות מיוחדות שצוברות ומנתחות מידע שיכול להיות שימושי בחומרים שלהן. בארה"ב למשל, צוותי נתונים של מדיה כמו בלומברג והוול סטריט ג'ורנל הם בין הדוגמאות.
הפופולריות של פורמט חדשות זה מושפע ממספר גורמים:
- עניין רב יותר מצד הקורא – קל יותר לעבד מידע כאשר יש בו אלמנטים חזותיים.
- המשקל הגדול יותר של מאמר בודד אשר מביא לאינדקס טוב יותר של חומרי המדיה האמורים במנועי החיפוש.
- נתונים אינטראקטיביים משרתים מטרה שקשורה בזמן פנאי – קוראים יכולים להעמיק במאמר על ידי גלילה מסביב כדי לראות מידע נוסף.
עיתונאות נתונים ויחסי ציבור
ככל שעיתונאות הנתונים תופסת אחיזה, היא מתחילה להשפיע גם על תחום יחסי הציבור. למומחי יחסי ציבור חשוב לעקוב אחר שינויים המתרחשים בשוק צריכת המידע. הביקוש יוצר היצע, אחרי הכל. ועם המגמה של חומרי יח"צ מלאי נתונים, מנהלי יחסי ציבור צריכים כעת להרחיב את ערכת הכלים שלהם כדי לכלול אינפוגרפיקה.
זה דורש מהם להסתכל יותר לעומק על אילו סוגי סיפורים כותב עיתונאי ספציפי, ולהתאים את הפיצ'רים שלהם בהתאם. במידת הצורך, הם צריכים להיות מסוגלים לתת חומרים עם גרפיקה מוכנה מראש שסופקה על ידי חברות הלקוחות שלהם.
על מנת לבצע את עבודתם ביעילות, מומחי יחסי ציבור צריכים לתקשר באותה שפה כמו עיתונאים. ועיתונאים היום מתקשרים בשפת הנתונים. מכאן שנתונים מעולם לא היו חשובים יותר לאנשי יחסי ציבור. בעתיד הלא רחוק אני מצפה שהמקצוע של "מנהל יחסי ציבור נתונים" יבוא לידי ביטוי בשוק.