תשאלו את פורסטר
הזירה השיווקית משתנה מול עינינו. וזה קורה מהר מהצפוי. מי שמתעקש להתעלם מהמציאות ומחפש אסמכתאות מחקריות/מדעיות יותר למה שקורה מסביב לו מוזמן להציץ במחקר הטרי טרי של החבר'ה מחברת המחקר Forrester, שנותן על ציר זמן של חמש שנים קדימה את התחזית שלה לזירת הפרסום האינטראקטיבי.
בתקופת שפל ומיתון, אומר הדו"ח (המבוסס על מחקר בשוק האמריקני), אנשי השיווק למדו על בשרם כי שיווק אינטראקטיבי אפקטיבי יותר וכי פרסום אפקטיבי פחות – אם מסתכלים על הדולרים המושקעים בכל אחד מהתחומים. נכון שתקציבי האון ליין הצטמצמו יחד עם כל השוק, אבל, הם הצטמצמו פחות מאשר תקציבי פעילות שיווקית אחרת. מסתבר ששישה מתוך כל עשרה אנשי שיווק שנדגמו במחקר, הסכימו עם הקביעה ש"אנו נעלה את התקציבים שלנו לפעילות אינטראקטיבית על ידי העברת הכסף מפעילויות שיווקיות מסורתיות". זאת ועוד: למעלה ממחצית הנדגמים אמרו שהאפקטיביות של פרסום בטלויזיה, עיתונות, שלטי חוצות, דיוור ישיר ופרסום ברדיו, תשאר להערכתם אותו הדבר בשלשו השנים הקרובות, או אף תרד. בניגוד ברור לכך, למעלה מ-70 אחוז מצפים שהאפקטיביות של ערוצי השיווק החדשים, דוגמת פעילות ברשתות חברתיות, וידאו מקוון ושיווק בסלולר, רק תלך ותגבר.
מהתוצאות ברור שהשיווק הדיגיטלי כבר אינו בגדר "ניסוי מסוכן", מה שהביא את החוקרים להערכה המבוססת, האומרת שהפעילות הדיגיטלית, שכיום נוגסת ביס של כ-12 אחוז בעוגת התקציב המושקע בפרסום במהלך שנת 2009, סביר שתגדל לכ-21 אחוז מהעוגה תוך חמש שנים (בזמן שתקציבי פרסום אחרים רק יילכו ויצטמצמו). להמחשה, שימוש בווידאו באינטרנט שכיום משקיעים בו כ-870 מיליון דולר יצמח לשוק של מעל שלושה מיליארד דולר עד שנת 2014 ותחום הרשתות החברתיות, אחד התחומים היותר מבטיחים בזירה המקונת, שכיום מושקע בו סך של 716 מיליון דולר יניע סכום של כשלושה מיליארד דולר בשנת 2014. תחום זה אף מפגין את קצב הגידול המהיר ביותר – 34 אחוז בשנה! מרשים בכל קנה מידה.
עכשיו, אם אני הייתי יושב על כסא ה'הרמן מילר' שלי באחד המגדלים במרכז תל אביב ועל הדלת שלי היה מוצמד תואר של מנכ"ל אמצעי תקשורת מסורתי כלשהו, הייתי צריך להכנס ללחץ. אם הייתי מנהל שיווק בעסק כלשהו, שגם רוצה להמשיך ולשגשג, ולא עשיתי כלום עד היום בעסקי השיווק ברשתות החברתיות, הייתי כנראה גם אני שותף לאי הנוחות. כמי שזירת הפעילות שלו היא, בין השאר, רשתות חברתיות, לא נותר לי אלא לחייך ולזכור לבקש מהפקיד בבנק הרחבת תנאי אשראי.