2010 היתה שנה סוערת בזירה החברתית. טרנדים עלו מהר וירדו עוד יותר מהר. ומה שחם היום, סביר שיתקרר לו מחר. ובכל זאת, בלי יותר מדי יומרות, ועל בסיס הנסיון השוטף שלי בזירת המדיה החברתית, ניסיתי לבחון מכמה זויות שונות, על מה ידברו השנה ולמה כדאי להיערך כבר מעכשיו, בין אם אתה מנהל מדיה חברתית בארגון גדול, בעל עסק מקומי קטן, או סתם משתמש מן השורה.
<strong>פייסבוק היא גוגל החדשה</strong>
פייסבוק תמשיך להוות איום על חברות השירותים מבוססי מיקום, על אתרי התמונות, על שירותי המסרים המהירים ובעיקר על מנוע החיפוש והחדשות של גוגל (600 מיליון אנשים – זה הרבה חדשות והרבה מידע, מה גם שהם מבלים יותר זמן בפייס מאשר בגוגל על כל חלקיה ושירותיה). כדאי, אם לא עשיתם זאת עד היום, להצטרף ולהפגין נוכחות פעילה.
המנוע החדש של המסחר המקוון. פשוט, מובן לכולם (ועם הצעות לכל אחד). החידוש – שכבר הספיק להתיישן: היכולת לחלוק עסקות עם חברים לרשת החברתית, ובכל זאת, יש כאן בהחלט פתח לעסקים הקטנים כגדולים שיכולים בלי השקעה כמעט להגיע לקהלי ענק ובדרך גם למכור קצת (או הרבה).
<strong>מובייל/LBM</strong>
הדרך האידיאלית להודיע על כניסה לבית קפה ולקבל קרואסון חינם. Foursquare, Gowalla ו-Facebook places ימשיכו לצמוח (עם אבטחה מתאימה) ויותר הצעות מפתות יזרמו לכיוון שלנו. אם 2010 היתה שנת ה"מיקום", השנה תהיה שנת הנישה וה"מקומי" (נכנסת לחנות ורק בעלי החנות יודעים שאתה שם) ומקום לפלטפורמות חדשות כמו Foodspotting שם יכולים אנשים להגיע למסעדות ובתי קפה ולחלוק עם פריקים לאוכל מנות שונות.
<strong>הסלולרי כנקודת מוצא לעולם</strong>
העובדה שיותר טלפונים חכמים נמכרו ב-2010 מאשר מחשבים, מראה את הכיוון: הפתרונות השיווקיים יותאמו לסלולר ולטבלטס שיילכו איתנו לכל מקום (מרכישה ללא כסף, דרך הרשמה לבית מלון ועד לימוד בבית ודיאלוג עם רופאים).
<strong>הסלולרי כמטרת קמפיינים</strong>
לעובדה שלחמישה מיליון משתמשים בישראל יש טלפון חכם יש השלכות: המפרסמים יכולים ויוכלו לנצל יותר את הפלטפורמה הניידת שמאפשרת להם בעיקר לפגוש את הלקוח בנקודת ההחלטה על רכישה – בחנות.
משחקים, דוגמת FarmVille, יתפסו חלקים גדולים יותר מזמננו, כאשר מותגי העל ישתמשו בהם כדי לאסוף עלינו עוד ועוד מידע ולהכניס אותנו לעולם הלקוחות שלהם ואף ייצרו משחקים משלהם.
<strong>פלטפורמות וידאו עסקיות חדשות</strong>
YouTube יישאר הכי גדול, אבל, פלטפורמות עסקיות יותר כמו Viddler, Vimeo ו-Dailymotion מתחילות לנגוס בקהל העסקי שרוצה פחות צפיפות. עליית הדגש על שידורים חיים ופלטפורמות אינטראקטיביות חיות.
<strong>Facebook Credits</strong>
מערכת המיקרו-תשלומים של פייסבוק צוברת תאוצה לרכישת אינספור אפליקציות ובמשחקים, והעתיד מאוד מבטיח: פלטפורמ התשלום המקובלת ברשת.
<strong>מיקוד תכנים</strong>
מותגים ועסקים מתחילים להבין שהערך האמיתי במה שהם משדרים טמון בתכנים שמעשירים את חוויית המשתמש במדיה החברתית. הכיוון: מסרים ממוקדים ומותאמים אישית – מה שהולם גם את צרכי הלקוח מוצף המידע.
<strong>מעבר לאתרי וורדפרס</strong>
הקוד הפתוח וקלות התפעול של הוורדפרס יאפשרו ליותר ויותר עסקים להכנס למשחק, עם השקעה נמוכה והמון אפשרויות מובנות (SEO)
<strong>אתרי סקירות/ביקורות</strong>
האתרים המוקדשים לסקירות וביקורות משתמשים רק יתחזקו. מגמה אפשרית: אתרים שיקבלו את התלונה שלכם ויעבירו אותה לחברה עם בקשת תגובה. או למשל אתר כמו Groubal.com שמאפשר להעלות תלונה וכולם יכולים להצטרף אליה (עסקים – היערכו בהתאם!).
<strong>ניטור שיחות</strong>
חייבים להראות ללקוחות שאתם מקשיבים ומגיבים. ההצטיידות ביישומי ניטור מתאימים תלך ותגבר ועימה מידת האינטראקטיביות של המותגים עם לקוחותיהם.
מוסיפים אינטראקטיביות וקל לנהל מעקב אחרי המשתמשים, כמו גם מימד של משחק וריגוש (הם כבר הצלחה גדולה ביפן) ומתאימים למודעות כמו גם לשילוטי חוצות.
<strong>שילוב מדיה חברתית בהליכי קבלת החלטות</strong>
מעבר לחיזוק מודעות ותמיכה במותג, חברות יעשו יותר ויותר שימוש בכלי המדיה החברתית להודיע על מהלכים עסקיים, לדווח על תוכניות עסקיות, להציב יעדים וכד'. מדיה חברתית ככלי ניהולי המקשר בין המותג לעולם החיצון.
<strong>וידאו וידאו וידאו</strong>
היכולת לצלם מהר ולשדר סרטוני וידאו בקלות כה גדולה (צפייה גלובלית של כ-5.5 מיליארד סרטונים בחודש), הביאה לכך שהשימוש הארגוני גובר. כל אחד יכול, וכל אחד יכול להצליח. ובגדול.
<strong>הכח להתאחד</strong>
הרשת מעניקה כח להתאגדות ההמונים ולא רק להפיכה פוליטית. יש פתאום אפשרות לביצוע שינויים ולהלחם בגופי על. משתמשים בודדים יכולים להשפיע על רבים ואנו נמצא עצמנו מצטרפים לקבוצות כדי לשנות דברים. מישהו אמר "אקטיביזם אזרחי"?
* הקריאה מותרת רק למי שיכול להסביר ביותר ממשפט אחד מה זה הקשקוש הזה למעלה, שנראה כמו ברקוד שיצא משליטה.
2010 היתה שנה סוערת בזירה החברתית. טרנדים עלו מהר וירדו עוד יותר מהר. ומה שחם היום, סביר שיתקרר לו מחר. ובכל זאת, בלי יותר מדי יומרות, ועל בסיס הנסיון השוטף שלי בזירת המדיה החברתית, ניסיתי לבחון מכמה זויות שונות, על מה ידברו השנה ולמה כדאי להיערך כבר מעכשיו, בין אם אתה מנהל מדיה חברתית בארגון גדול, בעל עסק מקומי קטן, או סתם משתמש מן השורה.
פייסבוק היא גוגל החדשה
פייסבוק תמשיך להוות איום על חברות השירותים מבוססי מיקום, על אתרי התמונות, על שירותי המסרים המהירים ובעיקר על מנוע החיפוש והחדשות של גוגל (600 מיליון אנשים – זה הרבה חדשות והרבה מידע, מה גם שהם מבלים יותר זמן בפייס מאשר בגוגל על כל חלקיה ושירותיה). כדאי, אם לא עשיתם זאת עד היום, להצטרף ולהפגין נוכחות פעילה.
שילוב מדיה חברתית בהליכי קבלת החלטות
מעבר לחיזוק מודעות ותמיכה במותג, חברות יעשו יותר ויותר שימוש בכלי המדיה החברתית להודיע על מהלכים עסקיים, לדווח על תוכניות עסקיות, להציב יעדים וכד'. מדיה חברתית ככלי ניהולי המקשר בין המותג לעולם החיצון.
רכישה קבוצתית
המנוע החדש של המסחר המקוון. פשוט, מובן לכולם (ועם הצעות לכל אחד). החידוש – שכבר הספיק להתיישן: היכולת לחלוק עסקות עם חברים לרשת החברתית, ובכל זאת, יש כאן בהחלט פתח לעסקים הקטנים כגדולים שיכולים בלי השקעה כמעט להגיע לקהלי ענק ובדרך גם למכור קצת (או הרבה).
קונים ונהנים מחצי מחיר
מובייל/LBM
הדרך האידיאלית להודיע על כניסה לבית קפה ולקבל קרואסון חינם. Foursquare, Gowalla ו-Facebook places ימשיכו לצמוח (עם אבטחה מתאימה) ויותר הצעות מפתות יזרמו לכיוון שלנו. אם 2010 היתה שנת ה"מיקום", השנה תהיה שנת הנישה וה"מקומי" (נכנסת לחנות ורק בעלי החנות יודעים שאתה שם) ומקום לפלטפורמות חדשות כמו Foodspotting שם יכולים אנשים להגיע למסעדות ובתי קפה ולחלוק עם פריקים לאוכל מנות שונות.
הסלולרי כנקודת מוצא לעולם
העובדה שיותר טלפונים חכמים נמכרו ב-2010 מאשר מחשבים, מראה את הכיוון: הפתרונות השיווקיים יותאמו לסלולר ולטבלטס שיילכו איתנו לכל מקום (מרכישה ללא כסף, דרך הרשמה לבית מלון ועד לימוד בבית ודיאלוג עם רופאים).
הסלולרי כמטרת קמפיינים
לעובדה שלחמישה מיליון משתמשים בישראל יש טלפון חכם יש השלכות: המפרסמים יכולים ויוכלו לנצל יותר את הפלטפורמה הניידת שמאפשרת להם בעיקר לפגוש את הלקוח בנקודת ההחלטה על רכישה – בחנות.
הכי חכמים. הכי מתקשרים
אינטגרציית משחקים/מותג
משחקים, דוגמת FarmVille, יתפסו חלקים גדולים יותר מזמננו, כאשר מותגי העל ישתמשו בהם כדי לאסוף עלינו עוד ועוד מידע ולהכניס אותנו לעולם הלקוחות שלהם ואף ייצרו משחקים משלהם.
פלטפורמות וידאו עסקיות חדשות
YouTube יישאר הכי גדול, אבל, פלטפורמות עסקיות יותר כמו Viddler, Vimeo ו-Dailymotion מתחילות לנגוס בקהל העסקי שרוצה פחות צפיפות. עליית הדגש על שידורים חיים ופלטפורמות אינטראקטיביות חיות.
Facebook Credits
מערכת המיקרו-תשלומים של פייסבוק צוברת תאוצה לרכישת אינספור אפליקציות ובמשחקים, והעתיד מאוד מבטיח: פלטפורמ התשלום המקובלת ברשת.
מיקוד תכנים
מותגים ועסקים מתחילים להבין שהערך האמיתי במה שהם משדרים טמון בתכנים שמעשירים את חוויית המשתמש במדיה החברתית. הכיוון: מסרים ממוקדים ומותאמים אישית – מה שהולם גם את צרכי הלקוח מוצף המידע.
מעבר לאתרי וורדפרס
הקוד הפתוח וקלות התפעול של הוורדפרס יאפשרו ליותר ויותר עסקים להכנס למשחק, עם השקעה נמוכה והמון אפשרויות מובנות (SEO)
אתרי סקירות/ביקורות
האתרים המוקדשים לסקירות וביקורות משתמשים רק יתחזקו. מגמה אפשרית: אתרים שיקבלו את התלונה שלכם ויעבירו אותה לחברה עם בקשת תגובה. או למשל אתר כמו Groubal.com שמאפשר להעלות תלונה וכולם יכולים להצטרף אליה (עסקים – היערכו בהתאם!).
ניטור שיחות
חייבים להראות ללקוחות שאתם מקשיבים ומגיבים. ההצטיידות ביישומי ניטור מתאימים תלך ותגבר ועימה מידת האינטראקטיביות של המותגים עם לקוחותיהם.
קוד QR
מוסיפים אינטראקטיביות וקל לנהל מעקב אחרי המשתמשים, כמו גם מימד של משחק וריגוש (הם כבר הצלחה גדולה ביפן) ומתאימים למודעות כמו גם לשילוטי חוצות.
וידאו וידאו וידאו
היכולת לצלם מהר ולשדר סרטוני וידאו בקלות כה גדולה (צפייה גלובלית של כ-5.5 מיליארד סרטונים בחודש), הביאה לכך שהשימוש הארגוני גובר. כל אחד יכול, וכל אחד יכול להצליח. ובגדול.
הכח להתאחד
הרשת מעניקה כח להתאגדות ההמונים ולא רק להפיכה פוליטית. יש פתאום אפשרות לביצוע שינויים ולהלחם בגופי על. משתמשים בודדים יכולים להשפיע על רבים ואנו נמצא עצמנו מצטרפים לקבוצות כדי לשנות דברים. מישהו אמר "אקטיביזם אזרחי"?