זן בדרכים
המכונית האישית, אחד המקומות האידיאליים לשמירה על ריחוק חברתי והנהירה אל חיק הטבע, הביאו גם להתפתחות טכנולוגיות שמשימתן תגבור חוויית הנהג והנוסעים. אחת היותר מרתקות: שילוב בסביבת הנהג של ׳נופי צליל׳ טבעיים ואפשרות להירגע עם רחשי מפל מים, או גשם חורפי. ה׳ניו-אייג׳׳ הגיע גם לענף הרכב? בהחלט ייתכן… מאמר אורחת
מאת: מיכל גבע, מנכ״לית Harman ישראל
בעוד החיים לאחר עידן הקורונה מהווים חידה גדולה, הרי שחלק לא מבוטל מהסצינה העכשווית כנראה ימשיך ללוות את האנושות עוד זמן רב. סקר שערכה לא מכבר חברת יבמ מראה בבירור שבני אדם פחות יבטחו בתחבורה הציבורית לסוגיה. יש כמה דרכים לשמור על ״ריחוק חברתי״, שכל כך פופולרי אצלנו בתקופה האחרונה: אחת הדרכים שגם מאפשרת לאנשים לטייל תוך שמירת מרחק היא הנהיגה במכונית (כן, בחלונות סגורים) וזו אולי גם הסיבה כיום מדוע יותר בני אדם מפנים יותר תשומת לב למכוניותיהם, כשהם מגלים מחדש את שמחת הנסיעות בכבישים וההגעה לאתרים שחלקם מבודדים (מכתש רמון ביום קיץ חם) או מבודדים פחות (חופי הכינרת בחופשת הפסח).
יצרני הרכב, שמודעים לסוגיה, כבר החלו במשימת תגבור חויית הנהיגה, בעיקר במכוניות היוקרה, אבל התופעה מחלחלת מהר מאוד גם לשאר השוק. מושבים שמחממים, מאוררים או מעסים את הנהג והנוסעים ואפילו (בכמה דגמי מרצדס עתידיים): ריחות מותאמים אישית. והמגמה רק מתגברת.
הדרך ל׳מקלטי הקורונה׳ מלווה, כמובן גם במוזיקה במכונית. סקר חדש שנערך בארה״ב, שם יש חשיבות יתר ל״מכונית כאמצעי בריחה מחיי היום יום״, מגלה כי 85% מהאמריקנים ציינו כי האזנה למוזיקה במהלך נסיעה משפיעה על מצב הרוח שלהם והיא פשוט הכרחית מבחינתם למה שהם מכנים ״חווית הנסיעה הכוללת במכונית״.
כוחה של מוסיקה ברכב
מחקר חדש שערכה חברת האנליטיקה OnePoll בשיתוף חברת Harman, יצא לבחון כיצד כוחה של המוזיקה מסייע לאנשים להתגבר על מצבי לחץ. המחקר גילה כי האזנה למוזיקה היא אחת הדרכים המבוקשות ביותר להתמודד בעיתות לחץ: 8 מכל עשרה משיבים הצהירו שהם לא יכולים לחיות בעולם ללא מוזיקה. בממוצע, התגלה כי הנבדקים בסקר מאזינים ל- 38 דקות נוספות של מוזיקה ביום במהלך בידוד. בנוסף, 81% ציינו עד כמה חשובה להם המוזיקה במהלך מגפת ה- COVID-19.
כאשר שלל המלצות לשמירה על ריחוק חברתי הופכות את הטיסות לחלום רחוק ואת הנסיעה באוטובוסים ורכבות למקבילה המודרנית ל"רולטה רוסית", המכונית האישית נתפסת כמקור העיקרי לקצת חופש על גלגלים. המכוניות, שברובן ככולן שוכנות מתחת למכסה המנוע טכנולוגיות מתקדמות ביותר, הפכו למקום מפלט וחלל בו ניתן להישאר מחוברים לדברים החשובים בחיים. במחקר של OnePoll , רוב הנשאלים דיווחו כי הם חושבים שמוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחוויית הטיול בדרכים וציינו מפורשות כי האזנה למוזיקה משפיעה לטובה על מצב הרוח שלהם וקובעת את הצלחתו של הטיול כולו. כיוון החשיבה הזה הוא שהוביל לא מעט חברות, בינהן גם Harman, שחברה ליצרני הרכב הגדולים, כדי להביא את כוחה של המוזיקה לדרכים ולייצר דרכים חדשות שיתנו לא רק ליהנות מהמוזיקה, אלא להתחבר לחוויית השהייה בחלל המכונית כולה.
בילוי על החוף
היתרונות של אודיו רב עוצמה ברכב ברורים אבל הם אינם נעצרים בהנאה מההקשבה למוזיקה, או לפודקאסטים המאוד פופולריים בימים אלה. כאשר יותר בני אדם מתייחסים אל מכוניותיהם כמקום מקלט ואמצעי לבריחה מהמציאות הקשה, יש טרנד חדש – NatureScapes (בקרוב במכונית שצמודה לביתכם) הוא פתרון שאמור להכניס שלל ׳נופי צליל׳ טבעיים לתא הנוסעים של הרכב והוא כזה שהופך את תא הנהג ה׳רגיל׳ לחוויה מרגיעה שכוללת מגוון רחב של צלילי טבע השלווים. במקום להקשיב ל׳שירים ושערים׳, או מבחר מלהיטי ספוטיפיי, נהגים ונוסעיהם יכולים ליהנות מצלילי ״חורשה בשלכת״, ״גלי ים סוער״, ״יום גשום״, או ״בילוי על החוף״…
מאחורי הטכנולוגיה עומדת התפיסה החדשה של ״מכונית כספקית חוויות״, והיא עוסקת ברצון להכניס לחלל המכונית את הקולות ואת המקצבים המרגיעים של הטבע. במסגרת זו ולטובת המחויבות למקסם את 'החוויות לקילומטר', פותחה טכנולוגיית ה- NatureScapes שכבר זמינה עבור יצרני הרכב ומטרתה לשחזר צליל היקפי אותנטי במיוחד. התוצאה: ייצור נופי צלילים מדהימים שיכולים להפוך אפילו את הדרך המונוטונית ביותר למסלול טבעי וצבעוני.
הפרוייקט הוא פרי שיתוף פעולה הדוק עם ה- National Park Foundationהאמריקנית ואיסוף דגימות הקולות בוצעו באתרים דוגמת מפלי היוסמיטי, ה-Mammoth Dome בקנטאקי ועד ה-Dry Tortuga בפלורידה. NatureScapes מאפשר לנהגים ולנוסעים כאחד להירגע לצלילי הטבע הטהורים, או להשמיע אותם ברקע ומשולבים יחד עם מקור מוזיקה אחר. טכנולוגיות חכמות נוספות שמשולבות יפחיתו רעשי רקע ומערכות הבידור באוטו יפחיתו עוצמתן בעצמן כשאנשים יתחילו לשוחח.
ההתמקדות הגוברת של התעשייה ב״חוויית השוהים בתוך המכונית״ והרעיון של המכונית כ״מקדש אישי״ ומקום מפלט, זוכה בימים אלה לאהדה רבה בקרב יצרני הרכב. יחד עם ״שכבות״ של צלילי מערכת ה- NatureScapes על גבי המוזיקה האישית של הנהג או הנוסעים, הטכנולוגיה נועדה ליצור ולספק תחושות נוחות, חזרה לטבע, לקולות הבראשית, לכוחות המרגיעים והמרפאים שלהם ולתחושה של ׳קיימות׳. השילוב של צלילי הטבע עם המוזיקה האישית, יוצרת יותר מעורבות בסביבה. לנהג יש אף אפשרות להוסיף ולחוות יעדים נוספים חדשים, אותם ניתן לרכוש בעדכונים אלחוטיים (OTA – טכנולוגיה שפותחה ב-Harman ישראל) שיכולים להתאים למצבי רוח ולסיטואציות שונות.
הכותבת, מיכל גבע היא מנכ״לית Harman ישראל.
HARMAN מתכננת ומייצרת מוצרים מקושרים ופתרונות עבור יצרני מכוניות, צרכנים וארגונים ברחבי העולם, ביניהם: מערכות מכוניות מקושרות (חכמות), מוצרי אודיו ווידאו, פתרונות אוטומציה ארגוניים ושירותים התומכים באינטרנט של הדברים (IoT). שרותי התוכנה של HARMAN מניעים מיליארדי מערכות ומכשירים ניידים, כשהם מקושרים ומאובטחים על פני כל הפלטפורמות בהן הם פועלים, מהעבודה, דרך הבית ועד למכונית ולמובייל. החברה מעסיקה מעל 30,000 עובדים. בישראל רכשה HARMAN בעבר ושילבה בפעילותה את iOnRoad, מתחום ההתרעות בדרך , Red Bend שמאפשרת לעדכן מרחוק את כלל מערכות התוכנה ברכב (OTA) וחברת הגנת הסייבר לרכב, TowerSec. במרץ 2017, הפכה HARMAN לחברת בת בבעלות מלאה של חברת Samsung Electronics.