פראיירים רק מתחלפים
אני שונא ספאמרים. מה זה שונא, מתעב. בא לי להקיא מהם. הם מבזבזים לי זמן יקר. הם מתישים אותי ומעמיסים על תיבות המייל שלי טונות של פרטי מידע מיותרים. לעתים הם משעשעים אותי ולעתים רחוקות הם גם מצליחים להרגיז אותי על אמת. בסך הכל, אין לי בלבי דבר וחצי דבר נגד מי שמנסה להתפרנס ממכירת כדורי ויאגרה צבעוניים מתוצרת סין. אבל, חברת יחסי ציבור ספאמרית, זה כבר סיפור אחר. לא לטעות, אני בהחלט בעד הרעיון (והפרקטיקה) שמשרד יחסי ציבור ינסה לקדם את עצמו במגוון דרכים וכיוונים יצירתיים. משלוח דואר זבל אינו יצירתי. קבוצת סינטרה, שלאורך זמן רב ממשיכה להפציץ את תיבת הדואר המסכנה שלי במיילים שיווקיים מצליחה להדליק לי את הפיוז בכל פעם מחדש.
הנה הדוגמית הטריה מבית מדרשה:
תחת הכותרת "פראיר מי שבוחר משרד יחסי ציבור", מעלים אנשי המשרד מספר עובדות האמורות לעורר את המקבל לחשיבה. אז ישבתי וחשבתי:
1. "יש בארץ 324 משרדי יחסי ציבור". להערכתי יש יותר, אבל, מי סופר? מה שבטוח, היה עדיף לנו משרד אחד פחות ברשימה הזו.2. "כל אדם יכול לפתוח משרד יחסי ציבור. לא צריך שום הכשרה או השכלה". כמה נכון. כמה נכון. 3. "כמו בכל תחום יש משרדים טובים יותר ויש משרדים טובים פחות". ממש נכון. ויש גם משרדים גרועים.4. "אם אתם רוצים משרד יחסי ציבור שעיקר עיסוקו זה שליחת הודעות לעיתונות, שיהיה לכם בהצלחה". ושיהיה לכם בהצלחה גם עם משרד יחסי ציבור, שלפחות מהרושם המתקבל, עסוק מרבית זמנו במשלוח דואר זבל.
5. "אם יש לכם מוצר ואתם רוצים באותו מחיר גם מיתוג, גם החדרת המוצרים לכל רשתות השיווק, גם לליווי ממומחים בקמעונאות וגם שיתופי פעולה – יש לכם רק ברירה אחת". שכחנו עוד יכולת מופלאה אחת: התמדה במשלוח דואר זבל.
לא מספיק שמקצוע יחסי הציבור מושמץ על ימין ועל שמאל (לעיתים על-לא עוול בכפו, ולעיתים בצדק), עכשיו גם מדביקים לו תווית של ספאמרים? ומילא ספאמרים, אלא גם כאלו שכותבים טקסטים אוויליים ומשמימים. אוסיף ואומר שפנינו מספר פעמים – בדרכי נועם – למנהלי סינטרה, וביקשנו מהם לחדול ממשלוח ספאם. תגובה – לא קיבלנו מהם. במקום זאת קיבלנו קיתונות של דואר זבל.