עשה לך גורו שיווקי
הבלוגרית ואשת האשכולות בי.אל. אוכמן (ואל תשאלו אותי מה עומד מאחורי ראשי התיבות של שמה – היא מעולם לא גילתה לי את פשרם), הסבה את תשומת לבי לבדיקה מעניינת שביצעה לא מכבר, שנבעה מתופעה שגם אצלנו בארץ הקודש שמנו לב אליה: יותר ויותר חברות מחפשות גורואים לרשתות חברתיות, שידריכו אותן במסתרי השיווק של המדיה החדשה. למרבה המזל, כך היא גילתה, אין בהם מחסור כיום.
ואיך יודעים? אוכמן הפעילה מדד נורא פשוט: הולכים לטוויטר ובודקים את הביוגרפיות של הפעילים ברשת. מסתבר שלא חסרים שם אנשים יקרים שלא חוששים להצהיר על עצמם שהם נושאי תואר "גורו" שיווקי, שלא לדבר על "מומחים", "יועצים" וסתם "כוכבים".
אז מה אומרים המספרים?
16 טוענים שהם כוכבים בתחום.
5088 מצהירים שהם משווקים ברשתות חברתיות.
1132 הם יועצים בתחום.
264 הם איסטרטגים לשיווק ברשתות חברתיות.
271 מודים בענווה שהם מומחים בתחום.
179 חברות שסתם פעילות בתחום הצפוף צפוף הזה.
155 הכתירו עצמם כגורואים לשיווק ברשתות חברתיות.
גורואים נוספים שנדגמו הם:
בתחום השיווק הווירלי (רק 9), בתחום הבלוגים (82), גורואים לפייסבוק (69) ועוד 15 שמתמחים במדיה החדשה, ועוד לא נכנסנו למספרים הכבדים באמת של ה'מומחים' וה'יועצים'.
אם נצא מנקודת הנחה שכל מי שמצהיר על עצמו שהוא גורו מומחה, אכן לא מגזים והוא צודק (או צודקת, כמובן), יש לנו כאן בעיה קטנה. איך מוצאים מכל הרשימה המופלאה הזו את מבוקשנו? יש כמה תשובות לשאלה הרצינית הזו, עם הרשימה הלא רצינית בעליל שנלוית אליה: התשובות המתבקשות מעליהן הן לבדוק קודם כל אם הגורו המיועד יודע על מה הוא מדבר? האם מדובר באנשים של מצגות או של פעילות בשטח? האם יש להם/להן רקורד מוכח של פעילות? האם הם יודעים להראות את ההחזר על ההשקה? ואוכמן אף מכניסה רכיב – שמודה – לא חשבתי עליו: האם הגורו המיועד שלך הוא אדם נדיב? היא שואלת, ועונה: "אדם שבאמת יכול לעזור לך הוא אדם נדיב, כזה שמספק מידע ועוזר וחולק במידע שיש לו ביחס של 12:1 לפעמים שהוא/היא מקדמים את הפעילות שלהם עצמם (המסחרית)… האנשים החכמים ביותר בתעשייה (בכל תעשייה) הם אלה שרואים באנשים החכמים האחרים בתחום שלהם כגורמים עימם יש לשתף פעולה ולא כמתחרים. הם חולקים איתם מידע, מתייעצים ולא חוששים לעזור, או להיעזר בהם".
ובשורה תחתונה? איך מזהים באמת גורו? גורו הוא אחד כזה שאחרים הצמידו לו את התואר. כמה פשוט.