פייסבוק על הפנים
מתחילה לאבד גובה, מה שבהחלט מסתמן כתופעה מעניינת. האהבה המוחצנת והמופגנת, כמו בחיים האמיתיים, הפכה אצל כמה מכורים כבדים ומיסיונרים בשעות הפנאי, לשנאה של ממש ולמסעות החתמת עצומות הקוראות לפייסבוק לאפשר לגולשיה קצת פרטיות.
המהומה החלה לא מכבר עם ההכרזה על הפעלת מערכת ה- Facebook Beacon, מה שכונה "פרסום חברתי" (למישהו יש הגדרה טובה יותר?), או כפי שתיאר אותה מרק צוקרברג – "זו אינה מערכת הדוחפת מודעות/מסרים פרסומיים לצרכן. היא מבוססת על להכנס לשיחות שכבר קרו בין אנשים". כלומר, באמצעות שימוש ב- Beacon, לדוגמה, מפרסמים ואתרי מסחר יכולים ל'יירט' את הפעילות המסחרית שלך ולשלבה במידע שיוצא ממך (ללא אישורך כמובן) למאות חבריך. כלומר, כל מה שאני צריך זה לקנות מוצר כלשהו באתר מסחרי המשתף פעולה עם פייסבוק ותוך שניות יידעו כל חברי וסמי-חברי מה קניתי וכמה שילמתי.
כדי להבין טוב יותר מה באמת קורה כאן, כדאי ללכת לדוגמאות מהחיים שכבר מסתובבות ברשת וממחישות יותר מכל את האבסורד ומדוע מצליחה ה'מאמי' התורנית לעצבן כל כך הרבה גולשים (כולל את החתום מעלה ומטה). הנה למשל סיפורו של וויל, שקנה לחברה שלו טבעת באתר Overstock.com. "דמיינו לעצמכם את האימה שאחזה בי כאשר גיליתי ש-Overstock.com פרסמה את כל פרטי הקניה שלי (כולל לינק לפריט עצמו ולמחירו) ב'ניוזפיד' שלי בפייסבוק – כולל התרעה לכל חברי. כל חברי כולל, כמובן, גם את החברה שלי וכל החברים שלה… וכל זה ללא ידיעתי ובלי הסכמתי". אכן, קטסטרופה.
אז, בהחלט יכול להיות שלרבים זו נראית ונשמעת סערה בכוס מים, אבל, אם סיפורים כמו אלה של וויל ימשיכו לצוץ ולצבור תאוצה באמצעי תקשורת מרכזיים (למשל בבלוג שלי…), אין לי ספק שיכול להייוצר כאן אפקט של כדור שלג תקשורתי שאם לא יקבור את הענק החברתי, ללא ספק יפגע בה ובמנייתה.
ואם כבר מדברים על פייסבוק, הרי שהחברים ב- TechCrunch מנצלים את ההזדמנות לרדת על חברה אחרת, שיש לה כנראה את אוסף המידע הגדול בעולם על כל אחד ואחד מאיתנו – גוגל. "כמות המידע שיש בידי פייסבוק בהשוואה להררי הנתונים שיש לגוגל בטלה בשישים", אומר דאנקן ריילי בפוסט טרי. "למרות שהדרך בה משתמשת פייסבוק במידע שיש לה לגבינו הגולשים בהחלט מטרידה, הרי שגוגל צריכה להדאיג אותנו הרבה יותר". ולריילי יש גם פתרון הולם לבעיה: "כמו שלגוגל יש אלטרנטיבות והגולשים לא ממש חיבים לעשות שימוש במנוע החיפוש שלה, כך גם לגבי פייסבוק: אתם לא מרוצים מהדרך בה פייסבוק מתייחסת למידע הפרטי שלכם? קחו את הזמן שאתם משקיעים ברשת חברתית למקום אחר".
רעיון לא רע בכלל.